Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
MİMARLIK (YL) | |
Kod | MM0041 |
Ad | Sıfır Enerjili Bina Tasarımında Bütünsel Yaklaşım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ahadollah AZAMI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ahadollah AZAMI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu kurs, hem enerji verimli hem de bir yıl boyunca tükettikleri kadar enerji üretebilen binalar tasarlamak için gereken bilgi, beceri ve yenilikçi zihniyeti sağlar. Teorik öğrenmeyi, uygulamalı uygulamaları ve vaka çalışması analizini birleştiren kapsamlı bir müfredat aracılığıyla, öğrenciler sürdürülebilir mimari, ileri enerji tasarrufu teknolojileri, yenilenebilir enerji sistemleri ve entegre tasarım süreçleri kavramlarıyla etkileşime girerler. Kurs, gelecekteki mimarları, çevreye ve topluma olumlu katkıda bulunan, küresel sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu ve inşa edilmiş çevrede iklim eylemi ihtiyacını karşılayan sürdürülebilir, sağlıklı ve teknolojik olarak gelişmiş yaşam alanları geliştirmeye teşvik eder.
Dersin İçeriği
İnşaat sektörü, enerjinin en büyük tüketicisi ve sera gazı emisyonlarının üreticisidir. Bu nedenle, bina enerji tüketiminin azaltılması, sürdürülebilir bir ekonomiye doğru ilerlemede önemli bir adımdır. Sıfır Enerjiye Ulaşma konsepti, ileri düzeylerde enerji tasarrufu elde etmek için uygun maliyetli bir yaklaşım sunar. Bu kurs, araştırma, azaltma, yeniden kullanma, üretme ve binayı sürdürülebilir kılmak için entegre etme olmak üzere beş adımlı yaklaşımı kullanarak mevcut binanın net sıfır enerjiye nasıl yeniden tasarlanacağıyla ilgilidir. Kurs sırasında, binanın etrafındaki sıfır enerjili binalara ilişkin birkaç vaka çalışmasıyla olası enerji önlemlerine genel bir bakış sağlanarak, yerel iklim koşullarına göre düşük enerji verimliliği seviyesindeki geleneksel bina için hangi önlemlerin en uygun olduğu ve pasif ve aktif önlemleri dikkate alarak belirtilen adımlı yaklaşımı kullanarak bina için sıfır enerji konseptinin nasıl tasarlanacağı öğrenilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
- Marszal, A. J., Heiselberg, P., Bourrelle, J. S., Musall, E., Voss, K., Sartori, I., & Napolitano, A. (2011). "Zero Energy Building: A review of definitions and calculation methodologies." Energy and Buildings, 43(4), 971-979. - Torcellini, P., Pless, S., Deru, M., & Crawley, D. (2006). "Zero Energy Buildings: A Critical Look at the Definition." National Renewable Energy Laboratory, NREL. - Daniels, K., & Daniels, C. (2012). "Net Zero Energy Buildings: International projects of carbon neutrality in buildings." Birkhäuser. - Li, D. H. W., Yang, L., & Lam, J. C. (2013). "Zero energy buildings and sustainable development implications – A review." Energy, 54, 1-10. - Voss, K., Musall, E., & Lichtmeß, M. (2012). "From Low-Energy to Net Zero-Energy Buildings: Status and Perspectives." Journal of Green Building, 7(1), 46-57. - Rovers, R. (2018). "Zero Energy and Beyond: A paradigm shift in assessment." Proceedings of the World Sustainable Built Environment Conference 2017, Hong Kong. - Athienitis
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bina enerji kullanımını analiz eder ve uygun iklim önlemlerini belirler. |
ÖÇ02 | Enerji azaltımı önlemleri için aşamalı yaklaşımı uygular. |
ÖÇ03 | Bina içindeki enerji akışlarının yeniden kullanılmasıyla enerji talebinin azaltılmasını sağlayacak önlemler geliştirir. |
ÖÇ04 | Kalan nihai enerji talebini karşılamak için yenilenebilir enerji kaynaklarını aktif olarak kullanır. |
ÖÇ05 | Sıfır Enerjili Bina Tasarımına ulaşmak için Entegre tasarım yaklaşımını kullanır. |
ÖÇ06 | Mimari tasarımları küresel sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu hale getirir ve kentsel gelişimde iklim değişikliği zorluklarını ele alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyle ele alarak yorumlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sıfır Enerjili Tasarım Konsepti | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
3 | Yerel Mimari ve Biyoiklimsel Tasarım | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
4 | İklim Verilerinin ve Tasarım Stratejilerinin Uyarlanması (Climate Consultant Program Kullanımı) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
5 | Ödev 01: Örnek Yerel Binanın Analizi (Climate Consultant Program Kullanımı) | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Enerji talebini azaltın: pasif, akıllı biyoiklimsel yeniden tasarım; Enerji tasarruflu cihazlar | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Enerji talebini azaltın: Enerji tasarruflu cihazlar | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Ödev 02: Mevcut Binanın Enerji Talebine İlişkin Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Enerji Akışlarını Yeniden Kullanımı: atık ısı, atık su, atık malzeme; Isı pompaları, Isı eşanjörleri, vb; Sağlıklı, Uyarıcı Binalar ve Şehirler Yaratmak | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ödev 03: Mevcut Binanın Atık Enerjisinin Yeniden Kullanımına İlişkin Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Enerji Üretimi: Yerinde Yenilenebilir Enerji Üretimi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
12 | Ödev 04: Mevcut Binanın Yenilenebilir Enerji Üretimine İlişkin Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Geleneksel Binayı Net Sıfır Enerjili Binaya Dönüştürmek için Entegre Sıfır Enerji Konsepti | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Ödev 05: Mevcut Binanın Sürdürülebilir Net Sıfır Enerjili Bina Haline Getirilmesine Yönelik Entegre Teklif Hakkında Analizler | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje Teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje Teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |