Genel Bilgi
Kod | MM0043 |
Ad | Günışığından Yararlanma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Binalarda doğal aydınlatmanın önemine değinerek, doğal aydınlatma konusunda temel bilgileri vermek, günışığı ile ilgili yönetmelik ve standartları ışığında doğal aydınlatma tasarım düzenlerini tanıtmak, ileri günışığı sistemlerini tanıtarak bilgisayar ortamında doğal aydınlatma hesaplarını yapmak.
Dersin İçeriği
Doğal aydınlatmanın önemi, mimaride günışığı kullanımı, aydınlatma tasarımında günışığı kullanımı temel ilkeleri, günışığı aydınlığının niteliği, günışığı aydınlığı hesap ilkeleri, yürürlükte olan standart ve yönetmelikler, pencereler ve ileri günışığı sistemleri, bilgisayar ortamında doğal aydınlatma tasarımına yönelik uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
• Özgün ders notları • IEA: Daylight in Buildings, A Source Book on Daylighting Systems and Components, Report of IEA SHC Task 21, 2000. • TS EN 17037 Binalarda Günışığı Standardı • EN 15193, PrEN 15193: Energy performance of buildings. CEN/TC 169 N 0618, 2006. • BS 8206-2:2008, Lighting for Buildings-Part 2: Code of Practice for Daylighting, 2008. • CIBSE, Daylighting and Window Design, Lighting Guide LG10: 1999. • Marc Fontoynont, Aris Tsangrassoulis, Afroditi Synnefa,Synth Light Handbook,Chapter 2: Daylighting, 2004. • DIALux, Velux gibi aydınlatma bilgisayar programları
Notlar
Ders notları, ilgili standart ve yönetmelikler, bilimsel çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal aydınlatma düzenlerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Mimari aydınlatma hakkında temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ03 | Doğal aydınlatmayla ilgili yürürlükte ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Mimari aydınlatma tasarımında günışığı hesaplarını bilgisayar programları (Dialux vb) ile gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | İleri günışığı sistemleri hakkında temel bilgilere sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması | Tanışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Mimari aydınlatma hakkında temel bilgiler | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Doğal aydınlatmanın önemi ve özellikleri | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Doğal aydınlatma ve görsel konfor ilişkisi | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Günışığı aydınlığının bağlı olduğu etkenler | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Günışığı aydınlığının bağlı olduğu etkenlerin günışığı aydınlık düzeyine etkisini gösteren örnekler | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Yapılarda saydam alan tasarımı, saydamlık oranı, cam türleri | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | İleri günışığı sistemleri | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 1 | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 2 | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Doğal aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 1 | Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Doğal aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 2 | Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
14 | Doğal aydınlatma tasarımı ödevi sunumları | Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi | Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 10 | 100 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,64 | ||
AKTS | 6 AKTS |