MM0043 Günışığından Yararlanma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM0043
Ad Günışığından Yararlanma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Binalarda doğal aydınlatmanın önemine değinerek, doğal aydınlatma konusunda temel bilgileri vermek, günışığı ile ilgili yönetmelik ve standartları ışığında doğal aydınlatma tasarım düzenlerini tanıtmak, ileri günışığı sistemlerini tanıtarak bilgisayar ortamında doğal aydınlatma hesaplarını yapmak.

Dersin İçeriği

Doğal aydınlatmanın önemi, mimaride günışığı kullanımı, aydınlatma tasarımında günışığı kullanımı temel ilkeleri, günışığı aydınlığının niteliği, günışığı aydınlığı hesap ilkeleri, yürürlükte olan standart ve yönetmelikler, pencereler ve ileri günışığı sistemleri, bilgisayar ortamında doğal aydınlatma tasarımına yönelik uygulamalar

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

• Özgün ders notları • IEA: Daylight in Buildings, A Source Book on Daylighting Systems and Components, Report of IEA SHC Task 21, 2000. • TS EN 17037 Binalarda Günışığı Standardı • EN 15193, PrEN 15193: Energy performance of buildings. CEN/TC 169 N 0618, 2006. • BS 8206-2:2008, Lighting for Buildings-Part 2: Code of Practice for Daylighting, 2008. • CIBSE, Daylighting and Window Design, Lighting Guide LG10: 1999. • Marc Fontoynont, Aris Tsangrassoulis, Afroditi Synnefa,Synth Light Handbook,Chapter 2: Daylighting, 2004. • DIALux, Velux gibi aydınlatma bilgisayar programları

Notlar

Ders notları, ilgili standart ve yönetmelikler, bilimsel çalışmalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğal aydınlatma düzenlerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ02 Mimari aydınlatma hakkında temel bilgilere sahip olur.
ÖÇ03 Doğal aydınlatmayla ilgili yürürlükte ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ04 Mimari aydınlatma tasarımında günışığı hesaplarını bilgisayar programları (Dialux vb) ile gerçekleştirir.
ÖÇ05 İleri günışığı sistemleri hakkında temel bilgilere sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması Tanışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Mimari aydınlatma hakkında temel bilgiler Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Doğal aydınlatmanın önemi ve özellikleri Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Doğal aydınlatma ve görsel konfor ilişkisi Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Günışığı aydınlığının bağlı olduğu etkenler Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Günışığı aydınlığının bağlı olduğu etkenlerin günışığı aydınlık düzeyine etkisini gösteren örnekler Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Yapılarda saydam alan tasarımı, saydamlık oranı, cam türleri Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 İleri günışığı sistemleri Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 1 Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 2 Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Doğal aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 1 Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Doğal aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 2 Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Doğal aydınlatma tasarımı ödevi sunumları Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi Konu ile ilgili araştırmalar ve bilgisayar uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 10 100
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 141
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,64
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.10.2024 03:36