MM010 İleri Aydınlatma Teknikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM010
Ad İleri Aydınlatma Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK


Dersin Amacı / Hedefi

Aydınlatma konusunda temel kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiler vererek, iç ve dış mekan ile kent ölçeğinde aydınlatma tasarım ölçütleri hakkında bilgiler sunmak

Dersin İçeriği

Mimari aydınlatma konularında temel bilgiler, aydınlatma tasarımında nicel ve nitel kavramlar, aydınlatmanın, görsel konfor, aydınlık ve enerji ile ilişkisi, yapay aydınlatma kaynaklarının (lambaların) genel özellikleri; aydınlatma düzenlerinde temel ilkeler, aydınlatma ile ilgili yürürlükte olan standart ve yönetmelikler, aydınlatma tasarımında kullanılan bilgisayar programları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

• Özgün ders notları • CIE, Electric Light Sources: State of the Art, CIE No:96, 1992. • Sirel, Ş., Aydınlatma Terimleri Sözlüğü, YEM Yayın, İstanbul, 1997. • IESNA, The Lighting Handbook, 9. Edition, ISBN: 0-87995-150-8, New York, USA, 2000. • Egan, D., Olgyay, V., Architectural Lighting, ISBN: 0-07-020587-6, Mc Graw Hill, NY, 2002. • Bean, R., Lighting Interior and Exterior, ISBN: 07506 55526, Elseiver, London, 2004. • CIE, Lighting in indoor work places, CIE008.1/E. Vienna, 2001. • Sirel, Ş., Aydınlatmada Enerji Kaybı, YFU yayınları, No 3, 1991. • Steffy, G., Architectural Lighting Design, ISBN: 0-471-38638-3, John Wiley • CIE, Guide to the Lighting of Urban Areas, No: 136, 2000. • DIALux, Velux gibi aydınlatma bilgisayar programları

Notlar

Ders notları, ilgili standart ve yönetmelikler, bilimsel çalışmalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Aydınlatma tasarımı konusunda temel bilgilere sahip olur
ÖÇ02 Yapay aydınlatma kaynakları ile ilgili temel bilgilere sahip olur
ÖÇ03 Aydınlatmayla ilgili yürürlükte ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ04 Mimari aydınlatma tasarımında aydınlatma hesaplarını bilgisayar programları (Dialux vb) ile gerçekleştirir.
ÖÇ05 Aydınlatma tasarımı ve kullanımı sırasında enerjiyi etkin kullanma becerisine sahip olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Mimari aydınlatma hakkında temel bilgiler Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Aydınlatma türleri ve görsel konfor Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Aydınlatma tasarımında nitel ve nicel kavramlar Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yapay aydınlatma kaynaklarının temel özellikleri Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Enerji etkin aydınlatma tasarımı Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Aydınlık düzenleme ilkeleri Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Farklı işlevlerdeki hacimler için aydınlatma tasarımlarının örnekler üzerinden incelenmesi Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 1 Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Aydınlatma bilgisayar programı tanıtımı ve örnek uygulamalar 2 Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 1 Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Aydınlatma tasarımı ödevi kritiği 2 Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Aydınlatma tasarımı ödevi sunumları Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile ilgili okuma ve araştırmalar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 10 100
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 12:51