MM024 Mimarlık ve Programlama

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM024
Ad Mimarlık ve Programlama
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN


Dersin Amacı / Hedefi

Tasarım alanıyla ilgili veya ona destek veren araştırma ve kavramsal düşünme becerisi kazandırmak, mimari programlama ve karar alma sürecinin kavram, kuram ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak, bir mimari proje için gerekli olan mimari program hazırlayacak ve tasarım süreci planlayabilecek bilgi ve deneyimleri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Mimari programların oluşturulmasında kullanıcı ihtiyaç ve eylemlerinin belirlenmesi, mekansal boyut ve koşulların saptanması, ihtiyaçların mekan kategorisine dönüştürülmesi, mekanlar arası ilişkilerin belirlenmesi, konu alanlarında gerekli olan kavramsal kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesi, becerilerin kazandırılmasıdır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

RIBA, R. S. G. (1991). “A Research Report for the Architectural Profession”. In: Duffy, F. w. L. H. (ed.) Architectural knowledge: the idea of a profession, E & FN Spon, London,Cherry, E. (1999). Programming for design, from theory to practice. John Wiley & Sons Inc. Duerk, D. P. (1993). Architectural programming, information management for design. Van Nostrand Reinhold

Notlar

RIBA, R. S. G. (1991). “A Research Report for the Architectural Profession”. In: Duffy, F. w. L. H. (ed.) Architectural knowledge: the idea of a profession, E & FN Spon, London,Cherry, E. (1999). Programming for design, from theory to practice. John Wiley & Sons Inc. Duerk, D. P. (1993). Architectural programming, information management for design. Van Nostrand Reinhold


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimari Programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilir
ÖÇ02 Tasarımla ilgili kavramsal düşünce geliştirebilir
ÖÇ03 Mimari programlamanın kuram ve uygulamaları hakkında bilgiye sahip olur.
ÖÇ04 Tasarım süreci planlayabilecek bilgi ve deneyime sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 mimarlıkta planlama-programlama-tasarlama süreci kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 tasarım-araştırma ilişkisi ve metodları kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 tasarımcılar için araştırma metodları kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 tasarım konusu bazlı programlama 1 kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 tasarım konusu bazlı programlama 2 kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 mimari programlama dokümanları kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 ara sınav Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
8 Mimari programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilme kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Organizasyon sistemleri, eylem sistemleri ve süreçler kaynak okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kapasite ve büyüklük etütleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Kullanıcı istek ve gereksinmelerinin analizi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 değişimlerin programlanması büyüme için programlama kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Farklı aşamalar için programlama kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Programlama teknikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Örnek programların projeler üzerinden değerlendirilmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Genel değerlendirme kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
17 Yarıyıl sonu sınavı Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.07.2024 04:15