Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
MALİYE PR. | |
Kod | EKMZ104 |
Ad | Matematik II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sibel ÖRK ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Sibel ÖRK ÖZEL
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel matematik bilgisi vermektir. Bunun yanında işletme, iktisat ve sosyal bilimlerde karşılaşılabilecek problemlerin oluşturulması ve çözümü için deneyim kazandırmak amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Dersin içeriğinde, anti-türev ve belirsiz integral kavramları ele alınarak değişken değiştirme yöntemi ve diferansiyel denklemler incelenir. Büyüme ve küçülme problemleri üzerinden belirli integral kavramı açıklanarak, diferansiyel hesabın temel teoremi ile işletme ve iktisat problemlerine yönelik uygulamalar yapılır. İki eğri arasındaki alanın hesaplanması ve kısmi integrasyon yöntemi kullanılarak çeşitli problemlerin çözümü ele alınır. İki veya daha çok değişkenli fonksiyonlar kapsamında kısmi türevler, diferansiyeller ve zincir kuralı incelenerek, iki değişkenli fonksiyonlarda maksimum ve minimum problemleri ile Lagrange çarpanları yöntemi üzerinde durulur.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Barnett, M. A., Ziegler, M. R., & Byleen, K. E. (2015). İşletme, Ekonomi, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için Kalkülüs (13. baskı, A. Sabuncuoğlu, Çev.). Pearson Education.
Notlar
Hauessler, E. F., & Paul, R. S. (2012). Temel Matematiksel Analiz - İşletme, İktisat, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için, (Çeviri: Serdar Demir, Özcan Uzun, Andım Oben Bal), Akademi Yayın Hizmetleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşletmelerde karşılaşılan ekonomik problemlerinin matematiksel modelini oluşturur. |
ÖÇ02 | Ekonomik Problemi tanımlar |
ÖÇ03 | Ekonomik problemi formüle eder. |
ÖÇ04 | Ekonomik Problemin analizini yapar. |
ÖÇ05 | Analiz sonucunda elde edilen çözümlerin sonucu yorumlar. |
ÖÇ06 | Analitik düşünme ve problem çözme yeteneklerini geliştirirler. |
ÖÇ07 | Belirli ve belirsiz integral ile problemleri analiz eder. |
ÖÇ08 | Diferansiyel zincir kuralını uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İNTEGRAL Anti-türev ve (İlkel) Belirsiz İntegral Değişken Değiştirme Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Diferansiyel Denklemler; Büyüme ve Küçülme Değişken Değiştirme Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Belirli İntegral Diferansiyel Hesabın (Kalkülüsün) Temel Teoremi İşletme ve İktisat Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | İki Eğri Arasındaki Alan İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Kısmi (Parçalı) İntegrasyon Yöntemi İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLAR VE KISMİ TÜREVLER İki veya Daha Çok Değişkenli Fonksiyonlar Kısmi Türevler İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Genel Problemlerin çözümü ve Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diferansiyeller Zincir Kuralı İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | İki Değişkenli Fonksiyonlarda Maksimum ve Minimum İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Lagrange Çarpanları İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | MATRİSLER VE DETERMİNANTLAR Matris Tanımı, Matrislerde Cebirsel İşlemler, Özel Matrisler Determinant İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Matrisler ve Lineer Denklemler İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Lineer Denklem Sistemlerinin Cramer Kuralı ile Çözümü İşletme ve İktisat Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Genel Problemler ve Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |