PFZ204 Maliye Tarihi ve Düşünce Okulları

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
MALİYE PR.
Kod PFZ204
Ad Maliye Tarihi ve Düşünce Okulları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAŞİM AKÇA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAŞİM AKÇA (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, iktisadi ve mali tarihi detaylı bir biçimde ele alarak öğrencilere iktisadi doktrinler tarihi hakkında bilgi vermektir. İktisadi teori ve disiplinlerin bilim disiplini olarak ele alındığı süreçten günümüze kadar değerlendirilmesi yapılmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste mali olayların geçirdiği tarihsel aşamalar incelenmektedir

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur

Kaynaklar

Prof. Dr. Ali ÖZGÜVEN İktisadi Düşünceler- Doktrinler ve Teoriler

Notlar

Maliye Tarihi Doç. Dr. Filiz Giray


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Maliye tarihinin gelişimini, tarihsel olarak devletin maliye politikaları, vergilendirme sistemleri ve kamu harcamalarındaki değişimleri inceleyerek, bu süreçlerin ekonomi üzerindeki etkilerini açıklar
ÖÇ02 Maliye teorisinin tarihsel gelişimini ve bu süreçteki önemli iktisatçıların (Adam Smith, David Ricardo, John Maynard Keynes, Milton Friedman vb.) maliye politikaları üzerine ortaya koydukları görüşleri tartışır
ÖÇ03 Farklı maliye düşünce okullarını (klasik, Keynesci, neoliberal, yapısal reformcu vb.) ve bu okulların kamu maliyesine, vergi politikalarına ve kamu harcamalarına dair teorik yaklaşımlarını açıklar
ÖÇ04 Kamu gelirleri, giderleri, bütçe ve hazine gibi kavramların tarihi süreçte ilk oluşumlarını ve mali düşünce akımlarını açıklar
ÖÇ05 Maliye alanındaki konularda öncülük eden bazı Batılı Ülkelerdeki mali olayların gelişimini analiz eder
ÖÇ06 Osmanlı mali sisteminin özelliklerini, kamu gelirleri, kamu giderleri, bütçe, hazine gibi kavramlar çerçevesinde analiz eder
ÖÇ07 Cumhuriyet döneminde izlenen maliye olayları tarihsel süreç içinde analiz eder
ÖÇ08 Vergi sistemlerinin tarihi evrimini inceleyerek, farklı dönemlerdeki vergi politikalarının sosyal ve ekonomik etkilerini değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İktisadi Düşünce Konularına Genel Bir Bakış ve Yöntem Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İlk ve Orta Çağda iktisadi Düşünce Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Yeni Çağ Başlarında Avrupa Düşüncesi ve Merkantilist Doktrin Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Liberal Doktrin ve Liberal İktisadın Doğuşu Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İktisadın İlk yüzyılında Klasik Politik İktisada Yön Veren Olgular Ve Klasik İktisat Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Klasik İktisat ve Başlıca Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Milli İktisat Doktrini ve Tarihçi Düşünceler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyalist Düşünceler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Neo-klasik İktisat ve Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kurumcu Düşünce Okulu ve Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Keynes İktisadı ve Keynescilik Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Avusturya Okulu ve Yeni Liberal İktisat Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Monetarizm, Yeni-Klasik İktisat ve Arz Ekonomisi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Keynezyen İktisat ve Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final sınavı Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.02.2025 02:09