Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
MALİYE PR. | |
Kod | EKMZ208 |
Ad | İstatistik II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı örneklem verisini kullanarak kitle parametre ya da parametrelerinin nasıl tahmin edileceği ve bunlarla ilgili testlerin nasıl yapılacağı bilgisinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste örnekleme dağılımları, tek ve iki kitle için hipotez testleri ve güven aralıkları, ki-kare bağımsızlık testi ve basit doğrusal regresyon modeli konuları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ünver, Ö., & Hamza, (2021). SPSS Uygulamalı Temel İstatistik Yöntemler (10. baskı).
Notlar
Akdeniz, F. (2017). Olasılık ve İstatistik. Nobel Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örnekleme dağılımlarını tanımlar |
ÖÇ02 | İstatistiksel hipotezleri kurar |
ÖÇ03 | Farklı tahmin edicileri tanımlar |
ÖÇ04 | Hipotez testindeki hata tiplerini ayırt eder |
ÖÇ05 | Tek yığın parametresi ile ilgili hipotezleri test eder |
ÖÇ06 | İki yığın parametresi ile ilgili hipotezleri test eder |
ÖÇ07 | Tek yığın parametresi için aralık tahmini yapar |
ÖÇ08 | İki yığın parametresi farkı için aralık tahmini yapar |
ÖÇ09 | Kategorik değişkenlerin bağımsızlığını ki-kare testi ile test eder |
ÖÇ10 | Sürekli iki değişken arasındaki korelasyon katsayısını hesaplar |
ÖÇ11 | Basit doğrusal regresyon modeli parametrelerini tahmin edip yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örnekleme dağılımı | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Nokta tahmini ve tahmin edicinin özellikleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Hipotez testi ve hata tipleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Tek yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
5 | Tek yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri (Ortalama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | İki yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri (Oran ve Varyans) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | İki yığın parametreleri ile ilgili hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınava yönelik genel hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tek yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları (Ortalama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
10 | Tek yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | İki yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları (Ortalama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | İki yığın parametreleri ile ilgili güven aralıkları (Oran ve Varyans) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çapraz tablolar ve ki-kare bağımsızlık testi | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | Korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi (Tahmin) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi (Yorumlama) | Ders kitabının ilgili bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınava yönelik genel hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınava yönelik genel hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |