Genel Bilgi
Kod | IEM1840 |
Ad | Regresyon Teorisi ve Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Regresyonda bilinmesi gerekli teorik alt yapı oluşturulacak. Bir veri kümesini, istatistik paket programlarını kullanarak en iyi şekilde modellemek. Önerilen model hakkında istatistiki yorumları yapabilme.
Dersin İçeriği
Matrislere ve Doğrusal Modellere bağlı olarak Genel Regresyon Kuramı çerçevesinde araştırma problemleri için ileri regresyon yöntemlerini kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kitap, makale, bilgisayar vs.
Notlar
1-Rawlings, John O. (1988). Applied Regression Analysis: A Research Tool , Wadsworth & Brooks. 2-Samprit Chatterjee, Ali S. Hadi Bertham Price (2000) “Regression Analysis by Example” Miller, I. and M. Miller (2004). Mathematical Statistics with Applications , Pearson Education. 3-Reha Alprar 2003 .”Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş 1 “4-Mendenhall, W. and T. Sincich (1996). A Second Course in statistics: Regression Analysis , Prentice Hall.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Regresyonda bilinmesi gerekli teorik alt yapıyı tanımlar. |
ÖÇ02 | İstatistik paket programlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Önerilen model hakkında istatistiki yorumlar. |
ÖÇ04 | Çoklu Lineer Regresyonu belirler. |
ÖÇ05 | Polinom Regresyon Modelleri belirler. |
ÖÇ06 | Regresyonda modelin yeterliligi ile ilgili ölçüleri tanımlar. |
ÖÇ07 | Değişken Seçimi İçin Hesaplama Tekniklerini belirler. |
ÖÇ08 | Temel Bileşenler Regresyonu tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çoklu Lineer Regresyon | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Polinom Regresyon Modelleri | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Regresyonda Modelin Yeterliligi İle İlgili Ölçüler | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Değişken Seçimi İçin Hesaplama Teknikleri | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Temel Bileşenler Regresyonu | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gösterilen Yöntemler S-plus ve Minitab Paket Programlarında Kodlanarak Uygulama yapılacak | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Vize konu tekrarı quiz uygulama | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Regresyon Katsayılarının Yanlı Tahmini (Ridge Reg)(2 hafta ) | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Değişken Seçim Yöntemleri (2 hafta) | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Logistik Regresyon (2 hafta) | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Probit Regresyon | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Topit Regresyon | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Final konu tekrarı | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Final konu tekrarı ve quiz uygulama | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kitaptan ilgili bölüm incelenmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |