IEM1802 Ekonometri Teorisi II

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
EKONOMETRİ (DR)
Kod IEM1802
Ad Ekonometri Teorisi II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Ekonometri, Matematik veya İstatistik lisans bölümlerinden mezun olmuş öğrencilere ekonometri yöntemlerini ileri düzeyde öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste çoklu doğrusal regresyon modeli, sıradan en küçük kareler (ekk) kestirimi, ekk tahmin edicilerinin sonlu örneklem özellikleri, asimptotik özellikler, fonksiyonel biçim ve yapısal değişiklik, ikili değişkenler, yapısal kırılmanın modellenmesi ve testi, model istikrar testi, doğrusal olmayan regresyon modelleri, genelleştirilmiş regresyon modeli, değişen varyans sorunu, çoklu bağıntı, panel veri modelleri, regresyon denklemleri sistemi, eşanlı denklemler modeli, en çok olabilirlik kestirimi, gecikmeli değişkene sahip modeller, zaman serisi modelleri konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Gujarati, D. N. & Porter, D. C. (2012). Temel ekonometri (Ü. Şenesen ve G. Günlük Şenesen, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.

Notlar

Baltagi, B. H. (2008). Econometrics. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel ekonometri bilgisini ileri düzeye taşır.
ÖÇ02 Ekonometri, istatistik ve yöneylem alanları ile ilgili bilişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar programlama dilini kullanır.
ÖÇ03 Ekonometri ile ilgili konularda araştırma yapar, bilgi birikimini yaptığı bu araştırmada azami düzeyde kullanır, yaptığı bu araştırmayı rapor haline getirip en iyi şekilde sunar.
ÖÇ04 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, kendini sürekli geliştirir.
ÖÇ05 İktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar.
ÖÇ06 Basit regresyon ve çoklu regresyon arasındaki farkı açıklar.
ÖÇ07 Klasik doğrusal regresyon modelinden sapmalara ilişkin temel kavramları yazar.
ÖÇ08 Yapısal denklem ve indirgenmiş biçim denklemi kavramlarını tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çoklu doğrusal regresyon modeli ve doğrusal hipotez testleri tekrarı Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 7-8) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap
2 Klasik doğrusal regresyon modelinden sapmalar : Çoklu doğrusal bağlantı Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 10) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Klasik doğrusal regresyon modelinden sapmalar : Otokorelasyon Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 12) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
4 Klasik doğrusal regresyon modelinden sapmalar : Değişen varyans Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 11) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
5 Klasik doğrusal regresyon modelinden sapmalar: Genel tekrar Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 10-12) Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
6 Yapısal değişiklik ve chow testi Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 8) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
7 Makale çalışması Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 7-12) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Tartışma
8 Ara Sınav Ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yapısal değişiklik ve kukla değişkenler Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 9) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap
10 Çok denklemli ekonometrik modeller: Yapısal model ve indirgenmiş kalıp modeli Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 18-19) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Birden çok denklemli ekonometrik modeller: Yapısal model üzerinden belirlenebilmenin incelenmesi Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 18-19) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Birden çok denklemli ekonometrik modeller: İndirgenmiş kalıp üzerinden belirlenebilmenin incelenmesi-1 Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 18-19) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
13 Birden çok denklemli ekonometrik modeller: İndirgenmiş kalıp üzerinden belirlenebilmenin incelenmesi-2 Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 18-19) Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
14 Makale çalışmasına hazırlık Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 18-20) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Tartışma
15 Makale çalışmasının yapılması Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 18-20) Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 08:31