PF1723 Mali Doktrinler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
MALİYE (YL) (TEZLİ)
Kod PF1723
Ad Mali Doktrinler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAŞİM AKÇA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAŞİM AKÇA (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, iktisat ve maliyenin gelişimini doktrinler, okullar ve teoriler çerçevesinde incelenmesidir.

Dersin İçeriği

Bu derste İktisadi ve Mali Düşünceler Tarihi ve iktisat biliminin hangi aşamalardan geçtiğinin analizi yapılmaktadır

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Economic Theory in Retrospect – Mark Blaug İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi

Notlar

ERİM, Neşe: İktisadi Düşünce Tarihi, Ankara, 2007. TALAS, Cahit: Ekonomik Sistemler, İmge, Ankara 1999. SELİK, Mehmet: İktisadi Doktrinler Tarihi, Gerçek Yayınevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Antik çağlardan günümüze kadar maliye doktrinlerinin evrimini analiz edebilme.
ÖÇ02 Klasik, Keynesyen, Monetarist, Davranışsal ve Modern Maliye yaklaşımlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir
ÖÇ03 Optimal vergileme, vergi adaleti ve vergi yükü teorilerini karşılaştırmalı olarak analiz eder
ÖÇ04 Refah devleti, neoliberalizm ve sosyal devlet anlayışı çerçevesinde kamu harcamalarının rolünü değerlendirir
ÖÇ05 Farklı mali doktrinlerin büyüme ve gelir eşitsizliği üzerindeki etkilerini inceler
ÖÇ06 Kamu tercihi teorisi, rasyonel beklentiler ve siyasal maliye yaklaşımlarını değerlendirir
ÖÇ07 Vergi reformları, kamu harcamaları ve sosyal devlet politikalarını farklı mali doktrinler perspektifinden yorumlar
ÖÇ08 Kamu maliyesi alanında teorik ve ampirik araştırmalar yürüterek akademik literatüre katkı sağlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Maliye, ekonomi ve kamu politikaları alanında ileri düzey teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı iktisat okullarının ve maliye yaklaşımlarının karşılaştırmalı analizini yapar 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Maliye disiplinini hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe gibi alanlarla ilişkilendirerek disiplinlerarası bir bakış açısıyla analiz yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak Maliye alanında elde ettiği sayısal ve istatistiki verileri analiz eder
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri değerlendirir 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Maliye alanında akademik veya profesyonel çalışmalarda liderlik yapar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Maliye alanında akademik ve mesleki bilgiyi pratik uygulamalara dönüştürerek etkin çözümler üretir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkında olarak mevzuat değerlendirmesi yapar
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini mesleki alanda kullanır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak maliye alanında hazırladığı özgün araştırmaları alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İlk Çağlarda ve Orta Çağda İktisadi Düşünceler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ortaçağda Arap ve İslam Alemindeki İktisadi Düşünceler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Merkantilizm Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Fizyokrasi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Klasik İktisadi Düşünce Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Sosyalist İktisat Düşünce Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Keynesyen İktisadi Düşünce Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Neo-Klasik İktisadi Düşünce Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Sosyal Piyasa ekonomisi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sosyal Demokrasi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Monetarizm Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Rasyonel Beklentiler Teorisi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kamu Tercihi Teorisi ve Anayasal İktisat Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Arz Yönlü İktisat Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.02.2025 12:56