Genel Bilgi
Kod | PF807 |
Ad | Mali Düşünceler Analizi (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAŞİM AKÇA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, iktisadi ve mali tarihi detaylı bir biçimde ele alarak öğrencilere iktisadi doktrinler tarihi hakkında bilgi vermektir. İktisadi teori ve disiplinlerin bilim disiplini olarak ele alındığı süreçten günümüze kadar değerlendirilmesi yapılmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste İktisadi ve Mali Düşünceler Tarihi ve iktisat biliminin hangi aşamalardan geçtiğinin analizi yapılmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Stanley L. Brue ve Randy R. Grant (2007):The Evolution of Economic Thought, 7th Edition, Thomson South-Western
Notlar
Güngör, K. (2006). İKTİSADIN TARİHİNE KISA BİR BAKIŞ VE MERKANTİLİZMDEN GÜNÜMÜZE İKTİSADİ DÜŞÜNCELER. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 41.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını bilimsel temellerle açıklar |
ÖÇ02 | Piyasa ekonomisinde fiyatın rolü ve belirleme yöntemlerini sıralar |
ÖÇ03 | İktisadi açıdan devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar |
ÖÇ04 | Global ekonominin ve uluslararası ticaret gelişiminin doğurduğu fayda ve maliyetleri analiz eder |
ÖÇ05 | Konjonktürel krizler karşısında, iktisadi ve mali müdahale seçeneklerini sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken ileri düzeyde maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama bilgilerini yorumlayabilir ve kullanabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 5 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek çözümleyebilir ve sonuçlarını değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve yayımlayabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 5 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sosyal haklar, çevre koruma, kalite ve kültürel değerler ile, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında analiz ederek çözüm önerileri sunar. | 2 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahiptir. | 4 |
PÖÇ13 | Belirsiz | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | |
PÖÇ14 | Belirsiz | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolünün farkında olarak, uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ15 | Belirsiz | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ16 | Belirsiz | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İktisadi düşünce konularına genel bir bakış ve yöntemler | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlk ve orta çağlarda iktisadi düşünce okulları ve yaklaşımları | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yeni Çağ ve Merkantalist Doktrin | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Liberal Doktrin ve Liberal İktisadi Okul'un ortaya çıkılıyla temellenen bilimsel iktisat | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bilimsel iktisadın temellenmesi ve Klasik İktisat | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Klasik İktisat Okul Temsilcileri: Smith, Say, Mill, Ricardo, Malthus | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Klasik İktisadi Doktrin Teorilerinin Mukayesesi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Vize sınavı | Sınav uygulaması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Marjinalistler | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Keynesyen İktisadi Doktrinin Doğuşu | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 29 Buhranı ve John Maynard Keynes | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Devletin Başarısızlığı ve Anayasal İktisadi Yaklaşım | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Maliye ve Siyaset Biliminin Kaynaştırılması: Buchanan ve Tullock | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | 1970 Petrol Krizi, Monetarist Yaklaşım ve Friedman | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Güncel küresel mali sorun ve krizler | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Türkiye'de iktisadi düşünce okullarının gelişim ve uygulanış evrelerinin analizi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final sınavı | Sınav uygulaması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |