Genel Bilgi
Kod | PF824 |
Ad | Vergi Planlaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NESLİHAN COŞKUN KARADAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Vergi planlamasının amacı ve önemini vurgulama, vergi planlamasını kim, niçin, nasıl, ne zaman, hangi maliyetle yapar sorunsalını araştırma, vergi planlaması ilkeleri, vergi planlamasında devletin rolü ile vergi stratejilerini yürülükteki vergi kanunları çerçevesinde inceleme bu dersin içeriğini oluşturur.
Dersin İçeriği
Mükellefler için bir maliyet unsuru olan vergilerin, stratejik bir plan dahilinde, ulusal ve uluslararası düzeyde ve yasal sınırlar dahilinde ortadan kaldırılması/ azaltılması/ zamana yayılması yollarının incelenmesi ve analizi bu dersin amacını oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Vergi Planlaması -Teori ve Uygulama- 2020-Ekin Yayınevi, Ed. Neslihan Coşkun Karadağ Coşkun Karadağ, N. (2009). “Hukuki Güvenlik İlkesinin Vergi Planlamasında Taşıdığı Anlam Üzerine Bir Değerlendirme”, Prof.Dr.Mualla Öncel’e Armağan, Cilt 1. Ankara Üniversitesi Yayınları, s.693-746. Şanver, S. (1968). İşletme Vergiciliği ve Türk Vergi Sistemi, Doçentlik Tezi, Başaran Matbaası, İstanbul. Oktar, C. (2004). İşletmelerde Vergi Planlaması ve Türkiye Örneği, Filiz Kitabevi, İstanbul. Tuncer, S.(2008). “İşletme Vergiciliğinden Vergi Planlamasına”, Yaklaşım Dergisi, Yıl:16, Sayı 181, Ocak.
Notlar
Mills, L., Erickson, M.M., Maydew E.L.(1998). “Investments in Tax Planning”, The Journal of the American Taxation Association, Vol:20, No:1, Spring 1998. Göker, C. (2011). Yönlendirici Vergilendirme, Turhan Kitabevi, Ankara Hoffman, W.H. (1960). “The Principles of Tax Planning”, The Tax Magazine, Vol.38, No 9, s.667-682. Hoffman, W.H.(1961). “The Theory of Tax Planning”, The Accounting Review, Vol.36, No.2, p. 274-281
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | vergi planlamasının amacını analiz eder |
ÖÇ02 | vergi planlamasının önemini izah eder |
ÖÇ03 | vergi planlama araçlarını sıralar / kullanır |
ÖÇ04 | vergi planlamasının genel ilkelerini analiz eder |
ÖÇ05 | vergi planlamasında devletin rolünü analiz eder |
ÖÇ06 | tüm vergi mevzuatını kullanarak vergi planlaması yapar |
ÖÇ07 | vergi kaçırma yerine vergi planlamasını tercih etme konusunda toplumu bilinçlendirir |
ÖÇ08 | Akademik çalışmalarında vergi planlaması stratejisi geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken ileri düzeyde maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama bilgilerini yorumlayabilir ve kullanabilir. | 5 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek çözümleyebilir ve sonuçlarını değerlendirebilir. | 1 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve yayımlayabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 5 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sosyal haklar, çevre koruma, kalite ve kültürel değerler ile, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında analiz ederek çözüm önerileri sunar. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahiptir. | |
PÖÇ13 | Belirsiz | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | 5 |
PÖÇ14 | Belirsiz | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolünün farkında olarak, uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 1 |
PÖÇ15 | Belirsiz | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ16 | Belirsiz | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vergi yükü Kavramı ve mükellef davranışları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Vergi Planlamasının Gelişimi: İşletme vergiciliğinden vergi planlamasına | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Vergi planlaması teorisi: Tanımı, Amacı ve Önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | vergi planlaması ilkeleri ve hukuki güvenlik ilkesinin önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | vergi planlamasında meslek mensuplarının rolü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | vergi planlamasında peçeleme ve muvazaanın yeri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Devletin rolü ve Görevi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uluslararası vergi planlaması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gelir Vergisi Kanununda yer alan vergi planlama araçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kurumlar Vergisi Kanununda yer alan vergi planlama araçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Katma Değer, Özel Tüketim ve Gümrük Vergisi Açısından Vergi Planlaması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Diğer vergi kanunlarında yer alan vergi planlama araçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Usul hükümleri açısından vergi planlaması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Öğrenci sunumları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 195 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,80 | ||
AKTS | 8 AKTS |