Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (DR) | |
Kod | PF824 |
Ad | Vergi Planlaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NESLİHAN COŞKUN KARADAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NESLİHAN COŞKUN KARADAĞ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Vergi planlamasının amacı ve önemini vurgulama, vergi planlamasını kim, niçin, nasıl, ne zaman, hangi maliyetle yapar sorunsalını araştırma, vergi planlaması ilkeleri, vergi planlamasında devletin rolü ile vergi stratejilerini yürülükteki vergi kanunları çerçevesinde inceleme bu dersin içeriğini oluşturur.
Dersin İçeriği
Mükellefler için bir maliyet unsuru olan vergilerin, stratejik bir plan dahilinde, ulusal ve uluslararası düzeyde ve yasal sınırlar dahilinde ortadan kaldırılması/ azaltılması/ zamana yayılması yollarının incelenmesi ve analizi bu dersin amacını oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Vergi Planlaması -Teori ve Uygulama- 2020-Ekin Yayınevi, Ed. Neslihan Coşkun Karadağ Coşkun Karadağ, N. (2009). “Hukuki Güvenlik İlkesinin Vergi Planlamasında Taşıdığı Anlam Üzerine Bir Değerlendirme”, Prof.Dr.Mualla Öncel’e Armağan, Cilt 1. Ankara Üniversitesi Yayınları, s.693-746. Şanver, S. (1968). İşletme Vergiciliği ve Türk Vergi Sistemi, Doçentlik Tezi, Başaran Matbaası, İstanbul. Oktar, C. (2004). İşletmelerde Vergi Planlaması ve Türkiye Örneği, Filiz Kitabevi, İstanbul. Tuncer, S.(2008). “İşletme Vergiciliğinden Vergi Planlamasına”, Yaklaşım Dergisi, Yıl:16, Sayı 181, Ocak.
Notlar
Mills, L., Erickson, M.M., Maydew E.L.(1998). “Investments in Tax Planning”, The Journal of the American Taxation Association, Vol:20, No:1, Spring 1998. Göker, C. (2011). Yönlendirici Vergilendirme, Turhan Kitabevi, Ankara Hoffman, W.H. (1960). “The Principles of Tax Planning”, The Tax Magazine, Vol.38, No 9, s.667-682. Hoffman, W.H.(1961). “The Theory of Tax Planning”, The Accounting Review, Vol.36, No.2, p. 274-281
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | vergi planlamasının amacını analiz eder |
ÖÇ02 | vergi planlamasının önemini izah eder |
ÖÇ03 | vergi planlama araçlarını sıralar / kullanır |
ÖÇ04 | vergi planlamasının genel ilkelerini analiz eder |
ÖÇ05 | vergi planlamasında devletin rolünü analiz eder |
ÖÇ06 | tüm vergi mevzuatını kullanarak vergi planlaması yapar |
ÖÇ07 | vergi kaçırma yerine vergi planlamasını tercih etme konusunda toplumu bilinçlendirir |
ÖÇ08 | Akademik çalışmalarında vergi planlaması stratejisi geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili temel kavramsal bilgileri, teori ve uygulama arasındaki ilişkiyi de kapsayacak şekilde açıklayabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek sonuçlarını değerlendirebilir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini ve farklı vergi sistemlerini açıklayabilir | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürüterek yayımlayabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına dair temel kuramlara ilişkin bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlayabilir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolü ve uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vergi yükü Kavramı ve mükellef davranışları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Vergi Planlamasının Gelişimi: İşletme vergiciliğinden vergi planlamasına | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Vergi planlaması teorisi: Tanımı, Amacı ve Önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | vergi planlaması ilkeleri ve hukuki güvenlik ilkesinin önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | vergi planlamasında meslek mensuplarının rolü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | vergi planlamasında peçeleme ve muvazaanın yeri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Devletin rolü ve Görevi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uluslararası vergi planlaması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gelir Vergisi Kanununda yer alan vergi planlama araçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kurumlar Vergisi Kanununda yer alan vergi planlama araçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Katma Değer, Özel Tüketim ve Gümrük Vergisi Açısından Vergi Planlaması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Diğer vergi kanunlarında yer alan vergi planlama araçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Usul hükümleri açısından vergi planlaması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 195 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,80 | ||
AKTS | 8 AKTS |