Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İKT705 |
Ad | İktisat Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH CİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET FATİH CİN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı iktisat biliminin doğuşunda felsefi argümanların rolünün açıklanmasıdır.
Dersin İçeriği
İktisat felsefesi genel tanımı, iktisat bilimi ve diğer sosyal bilimler arasındaki ilişki, iktisadi düşünceye katkı yapmış filozof ve sosyologların incelenmesi ve tartışılması, Fizyokrasi ve Merkantilizm akımlarının incelenmesi, Adam Smith ve liberal İktisadın ortaya çıkış, Karl Marx felsefesi,Liberal İktisata karşı Keynes, iktisatta yeni yöntem tartışmaları
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ayşe Buğra, İktisatçılar ve İnsanlar Feridun Yılmaz, İktisadı Felsefeyle Düşünmek
Notlar
Seçilmiş Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik, Marksist, Keynesyen ve Neoklasik gibi farklı iktisadi düşünce okullarının temel argümanlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Pozitivizm, realizm ve postmodern yaklaşımlar çerçevesinde iktisat teorilerinin bilgi felsefesi ve yöntem bilimsel yönlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Refah, adalet, eşitsizlik ve piyasa etiği gibi kavramlar çerçevesinde iktisadın etik boyutunu açıklar. |
ÖÇ04 | Liberalizm, sosyalizm, anarşizm ve kamu tercihi teorisi bağlamında piyasa ve devletin rolünü karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Homo economicus kavramını ve davranışsal iktisat teorileri çerçevesinde bireylerin karar alma süreçlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Farklı ekonomik sistemlerin tarihsel kökenlerini, teorik dayanaklarını ve eleştirilerini karşılaştırmalı olarak açıklar |
ÖÇ07 | İktisat ile siyaset bilimi, sosyoloji ve psikoloji gibi disiplinler arasındaki felsefi bağları açıklar. |
ÖÇ08 | Küreselleşme, sürdürülebilirlik ve teknoloji gibi güncel ekonomik meseleleri iktisat felsefesi bağlamında açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli bağımsız ve özgün araştırmaları yürütmek için yeterli iktisat bilimi uzmanlığı bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon, cari açık gibi temel makroekonomik sorunları ve bu sorunları çözmeye yönelik politikaları bilimsel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında araştırma yapmak için kullanılabilecek araç dizisini anlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analizde kullanılan çeşitli istatistiksel, matematiksel araç ve teknikleri bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel verilerin analizlerini yapmak için SAS, RATS, SPSS, TSP, Win BUGS, EViews vb. program paketlerinin uygulamasını öğrenir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında yapılan araştırmaları eleştirel olarak değerlendir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz, kıyas, yorum, değerlendirme ve sentezleme becerilerini kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisat bilim dalı ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi anlar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekonomiler ve Toplumlar | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İktisadın İlk Yüzyılı | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İktisat Metodoloji Tarihi | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Korkulu Yıllarda Yöntem Tartışması | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İktisat ve Matematik | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İktisat ve İdeoloji | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Rasyonalite ve İktisat | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | ARA SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarihçi Yöntemler | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Keynes ve Metodoloji | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Keynes sonrası Rasyonalite | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yeni arayışlar ve İktisat | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yeniden Ekonomiler ve Toplumlar | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Post-otistik İktisat | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İktisat Bilimi Nereye | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |