Genel Bilgi
Kod | EKO717 |
Ad | Bilim ve Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal bilimlerde özellikle iktisattaki metodoloji konularının gelişimini tarihsel süreç içerisinde anlatma. Bu bağlamda öncü sosyal bilimcilerin ortaya koyduğu bilimsel kavramları ve kuramları açıklama.
Dersin İçeriği
Doğa bilimleri ve sosyal bilimlerin nasıl doğduğu, bilim tanımları, temel bilimsel kavramlar ve kuramlar, bu bağlamda başta iktisat olmak üzere sosyal bilimlerde yöntem konuları açıklanacaktır. Doğa bilimi ile sosyal bilimler arasındaki farklar anlatılacak, bu bağlamda öncü sosyal bilim insanlarının düşünceleri ortaya konacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Scott Gordon, Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Felsefesi, Küre yayınevi
Notlar
Dr. Tolga Kabaş, Ortodoks İktisat İle İktisat Sosyolojisi, Akademisyen Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğa Bilimi ile Sosyal Bilim Arasındaki Farkları Açıklar |
ÖÇ02 | Sosyal Bilimlerdeki Temel Metodolojik Kavramları Kavrar |
ÖÇ03 | Ekonomi Biliminin Nasıl Doğduğunu ve Kurucu İlkelerini Anlatır |
ÖÇ04 | Başta İktisat Olmak Üzere Sosyal Bilimlerin Kurucu Babalarının Temel Görüşlerini Açıklar |
ÖÇ05 | Ekonomi Bilimine Yöneltilen Temel Eleştirileri Anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunları tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunlara karşı uygulanan ekonomi politikalarını değerlendirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde eder. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik büyümenin belirleyicileri, işsizliğin nedenleri ve maliyetleri, küreselleşme ve ulusların birbirine ekonomik bağlılığı gibi ekonomik konularını açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi bilim dalı ile ilgili akademik yazıları değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Modern Sosyal Bilimlerin Temeli | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Modern Sosyal Bilimlerin Doğuşu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Modern Sosyal Bilimlerde Öncü İsimler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Okullar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Modern Sosyal Bilimlerin Özellikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel İlkeler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Modern Sosyal Bilimlerde Evrensel İnsan Doğası | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Metodolojik Tartışmalar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Klasik, Neoklasik ve Keynezyen İktisat Okulları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Öncü İktisatçıların Bilimsel Katkıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Öncü İktisatçılardaki Düşünsel Farklar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Öncü Sosyologların (Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber) Katkıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber'de Metodolojik Farklar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 214 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,56 | ||
AKTS | 9 AKTS |