Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMİ (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | EKO717 |
Ad | Bilim ve Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere bilimsel araştırmalarda etik sorunlar ve bilimsel sorumluluklar konusunda derinlemesine bilgi sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırmaların etik ilkelerle nasıl uyumlu olabileceğini ve bu araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlara nasıl çözüm bulunabileceğini öğrenir. Ayrıca, bilimsel araştırmaların toplumsal ve çevresel etkilerini değerlendirerek, etik karar alma süreçlerini ve bilimsel toplumda sorumlu bir araştırmacı olmanın önemini kavrayacaklardır.
Dersin İçeriği
Bilim ve etik arasındaki ilişki, bilimsel araştırma ve etik sorumluluklar, araştırma etiği ve veri doğruluğu, insan hakları ve etik sınırlar, bilimsel manipülasyon ve yanıltıcı sonuçlar, etik kurallar ve bilimsel toplum, çevre etikası ve biyoteknoloji, bilimsel keşiflerde ahlaki sorumluluk, etik karar alma süreçleri, bilimsel etik ve toplumsal sorumluluk, etik ve bilimsel ilerlemenin sınırları, bilimsel araştırmalarda güvenlik, gizlilik ve etik sorunlar, bilimsel çalışmalarda etik ihlaller ve çözüm önerileri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Scott Gordon, Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Felsefesi, Küre yayınevi
Notlar
Dr. Tolga Kabaş, Ortodoks İktisat İle İktisat Sosyolojisi, Akademisyen Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğa bilimi ile sosyal bilim arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ02 | Bilimsel süreçlerin etik sorumluluklarla ilişkisini açıklar. |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırmalarda etik ilkelerin ve kuralların araştırma sonuçları üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ04 | Bilimsel verilerin doğruluğunu ve güvenilirliğini sağlama konusunda etik sorumlulukları açıklar. |
ÖÇ05 | Aguste Comte, Wilhelm Dilthey, Emilie Durkheim ve Max Weber'in geliştirdiği kavramları açıklar. |
ÖÇ06 | Bilimsel manipülasyon ve yanıltıcı sonuçların etik sorunları açıklar. |
ÖÇ07 | Bilimsel araştırmalarda insan hakları ve etik sınırları nasıl belirleyeceklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunları tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunlara karşı uygulanan ekonomi politikalarını değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde eder. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik büyümenin belirleyicileri, işsizliğin nedenleri ve maliyetleri, küreselleşme ve ulusların birbirine ekonomik bağlılığı gibi ekonomik konularını açıklar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi bilim dalı ile ilgili akademik yazıları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Modern Sosyal Bilimlerin Temeli | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Modern Sosyal Bilimlerin Doğuşu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Modern Sosyal Bilimlerde Öncü İsimler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Okullar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Modern Sosyal Bilimlerin Özellikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel İlkeler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Modern Sosyal Bilimlerde Evrensel İnsan Doğası | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Metodolojik Tartışmalar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Klasik, Neoklasik ve Keynezyen İktisat Okulları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Öncü İktisatçıların Bilimsel Katkıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Öncü İktisatçılardaki Düşünsel Farklar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Öncü Sosyologların (Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber) Katkıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber'de Metodolojik Farklar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 214 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,56 | ||
AKTS | 9 AKTS |