EKO717 Bilim ve Etik

9 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
EKONOMİ (YL) (TEZSİZ) (İÖ)
Kod EKO717
Ad Bilim ve Etik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 9 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere bilimsel araştırmalarda etik sorunlar ve bilimsel sorumluluklar konusunda derinlemesine bilgi sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırmaların etik ilkelerle nasıl uyumlu olabileceğini ve bu araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlara nasıl çözüm bulunabileceğini öğrenir. Ayrıca, bilimsel araştırmaların toplumsal ve çevresel etkilerini değerlendirerek, etik karar alma süreçlerini ve bilimsel toplumda sorumlu bir araştırmacı olmanın önemini kavrayacaklardır.

Dersin İçeriği

Bilim ve etik arasındaki ilişki, bilimsel araştırma ve etik sorumluluklar, araştırma etiği ve veri doğruluğu, insan hakları ve etik sınırlar, bilimsel manipülasyon ve yanıltıcı sonuçlar, etik kurallar ve bilimsel toplum, çevre etikası ve biyoteknoloji, bilimsel keşiflerde ahlaki sorumluluk, etik karar alma süreçleri, bilimsel etik ve toplumsal sorumluluk, etik ve bilimsel ilerlemenin sınırları, bilimsel araştırmalarda güvenlik, gizlilik ve etik sorunlar, bilimsel çalışmalarda etik ihlaller ve çözüm önerileri.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Scott Gordon, Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Felsefesi, Küre yayınevi

Notlar

Dr. Tolga Kabaş, Ortodoks İktisat İle İktisat Sosyolojisi, Akademisyen Yayınevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğa bilimi ile sosyal bilim arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ02 Bilimsel süreçlerin etik sorumluluklarla ilişkisini açıklar.
ÖÇ03 Bilimsel araştırmalarda etik ilkelerin ve kuralların araştırma sonuçları üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ04 Bilimsel verilerin doğruluğunu ve güvenilirliğini sağlama konusunda etik sorumlulukları açıklar.
ÖÇ05 Aguste Comte, Wilhelm Dilthey, Emilie Durkheim ve Max Weber'in geliştirdiği kavramları açıklar.
ÖÇ06 Bilimsel manipülasyon ve yanıltıcı sonuçların etik sorunları açıklar.
ÖÇ07 Bilimsel araştırmalarda insan hakları ve etik sınırları nasıl belirleyeceklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunları tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunlara karşı uygulanan ekonomi politikalarını değerlendirir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde eder. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomik olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomik büyümenin belirleyicileri, işsizliğin nedenleri ve maliyetleri, küreselleşme ve ulusların birbirine ekonomik bağlılığı gibi ekonomik konularını açıklar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonomi bilim dalı ile ilgili akademik yazıları değerlendirir. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse Giriş Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Modern Sosyal Bilimlerin Temeli Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Modern Sosyal Bilimlerin Doğuşu Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Modern Sosyal Bilimlerde Öncü İsimler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Okullar Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Modern Sosyal Bilimlerin Özellikleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Modern Sosyal Bilimlerde Temel İlkeler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Modern Sosyal Bilimlerde Evrensel İnsan Doğası Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Metodolojik Tartışmalar Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Klasik, Neoklasik ve Keynezyen İktisat Okulları Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Öncü İktisatçıların Bilimsel Katkıları Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Öncü İktisatçılardaki Düşünsel Farklar Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Öncü Sosyologların (Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber) Katkıları Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber'de Metodolojik Farklar Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ödev 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 214
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,56
AKTS 9 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.03.2025 11:28