Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMİ (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | EKO705 |
Ad | Şehir Ekonomileri ve Gelişme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ILDIRAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ILDIRAR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders temel olarak ekonomik teori ile pazar ekonomilerinde kentsel planlamanın amaçları ve işlevleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Fiziksel çevrede değer, değerin oluşumu, dağılımı; kent arazisi ve mülkiyet açısından değerin ölçülmesi; rant ilişkileri ve bu ilişkilere getirilen farklı yaklaşımlar ağırlıklı konuları oluşturmaktadır. Mülk piyasalarında değeri ve davranışı gözlemlemek açısından plan kararları, yatırım, gelişme, yenileme ve iyileştirme kararları; mülk piyasalarında davranışsal kalıplar; mülkiyet hakkı formları; rant kontrolü ve diğer kontrol araçları ana başlıklardan bazılarıdır.
Dersin İçeriği
Şehir ekonomisinin temelleri, şehirleşme ve ekonomik büyüme, kentsel planlama ve arazi kullanımı, şehir içi ulaşım sistemleri, konut piyasası ve kentsel dönüşüm, işgücü piyasası ve istihdam yapıları, kentsel yoksulluk ve gelir dağılımı, çevresel sürdürülebilirlik ve yeşil şehirler, şehirlerin küresel ekonomik rolü, şehirlerdeki ekonomik eşitsizlikler ve çözüm önerileri, şehirlerin gelişme stratejileri ve politikaları.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ildırar, M. (2004). Bölgesel kalkınma ve gelişme stratejileri. Nobel Yayın.
Notlar
Ildırar, M. (2004). Bölgesel kalkınma ve gelişme stratejileri. Nobel Yayın.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kent ve bölge tanımlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Bölgesel kalkınma politikalarını ve araçlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Bölgelerarası gelişmişlik farklılıklarını açıklar. |
ÖÇ04 | Şehirlerin ekonomik yapısını ve bu yapının şehir gelişimi üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Şehirleşmenin ekonomik büyümeyi üzerindeki etkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Şehirlerdeki arazi kullanımını ve kentsel planlamanın ekonomik etkilerini açıklar. |
ÖÇ07 | Şehir içi ulaşım sistemlerinin verimliliğini ve şehir ekonomisi üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ08 | Şehirlerin küresel ekonomi içindeki yerini ve şehir gelişimi için uygulanan stratejileri analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunları tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon ve cari açık gibi ekonomik sorunlara karşı uygulanan ekonomi politikalarını değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde eder. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik büyümenin belirleyicileri, işsizliğin nedenleri ve maliyetleri, küreselleşme ve ulusların birbirine ekonomik bağlılığı gibi ekonomik konularını açıklar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi bilim dalı ile ilgili akademik yazıları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şehirlerin tarihi gelişimi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Günümüzde şehircilik anlayışı | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Şehir ekonomisinde üretim ilişkileri | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Şehir ekonomisinde tüketim ilişkileri | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Şehirlerde ölçek ekonomisi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Şehirlerin büyüme modelleri | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Şehirlerin büyümesindeki ekonomik etkenler | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili Bölümün Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şehirlerin idari yapıları ve gelişimi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tarihsel açıdan şehir idaresi | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Şehirlerin gelişimi hakkında normatif yaklaşımlar | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Şehirlerde altyapı | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Şehirlerde dijital altyapı | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Şehirlerin gelişimi açısından merkezi hükümetlerin yaklaşımları | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Değerlendirme ve Sonuç | İlgili Bölümün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Bölümlerin Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Bölümlerin Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |