Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (DR) | |
Kod | İKT826 |
Ad | İleri Mikro Ekonomik Analiz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SANLI ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SANLI ATEŞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilerin tüketici ve üretici denge çalışmalarında ileri düzeyde ilerlemelerini sağlamayı amaçlamaktadır. İlgili literatürde yer alan karşılaştırmalı temel statik ve dinamik analizlerdeki, teorik ve uygulamalı konu başlıklarını içeren durum çalışmalarını takip etmektedir.
Dersin İçeriği
Neo-Klasik Firma Teorisinin Genel Değerlendirmesi / Eksik Rekabet Ortamında Fiyatlandırma Modelleri I: Bain’in Limit Fiyatlandırma Modeli / Eksik Rekabet Ortamında Fiyatlandırma Modelleri II: Limit Fiyatlandırma Teorisine Katkılar / Eksik Rekabet Ortamında Firma Davranışları: Baumol’un Satış Hâsılatı Maksimizasyonu Modeli / Eksik Rekabet Ortamında Firma Davranışları: Marris’in İşletme Yönetim Girişimi Modeli, Cyert ve March’ın Davranışsal Modeli / Tüketici Davranışları, Fayda ve Tüketici Teorisine Katkılar.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Varian, H. R. (2014). Intermediate microeconomics with calculus: a modern approach. WW norton & company.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tüketici tercihlerini, fayda maksimizasyonunu, üretim fonksiyonlarını ve maliyet yapılarını matematiksel olarak modeller. |
ÖÇ02 | Arrow-Debreu genel denge modelini kullanarak piyasa dengesini açıklar. |
ÖÇ03 | Tam ve eksik bilgi altında oyun teorisi modellerini kullanarak firma, tüketici ve politika yapıcıların stratejik kararlarını analiz edebilir. |
ÖÇ04 | Ters seçim, ahlaki risk ve sinyalleme modellerini kullanarak asimetrik bilgi durumlarını ve piyasa başarısızlıklarını açıklar. |
ÖÇ05 | Mikro temelli makro modelleri analiz ederek mikroekonomik davranışların makroekonomik sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ06 | İhale teorisi, optimal kontratlar ve teşvik uyumlu mekanizmaları kullanarak piyasa düzenlemeleri ve politika tercihi yapar. |
ÖÇ07 | Rasyonellik sapmaları, bilişsel önyargılar ve sosyal tercihleri kapsayan davranışsal iktisat modellerini açıklar. |
ÖÇ08 | Monopol, oligopol, rekabetçi ve monopolcü rekabet piyasalarında firma stratejilerini oyun teorisi çerçevesinde açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karşılaştırmalı Statik ve Ekonominin Paradigması | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Bazı Değişkenlere ait Fonksiyonlar: Homojen Fonksiyonlar ve Euler Teoremi-I | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bazı Değişkenlere ait Fonksiyonlar: Homojen Fonksiyonlar ve Euler Teoremi-II | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Uzun Dönem ve Kısa Dönem: Le Chatelier Prensibi | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
5 | Karşılaştırmalı Statik: Geleneksel Metodoloji: Maksima ve Minima (Optimizasyon-I | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
6 | Karşılaştırmalı Statik: Geleneksel Metodoloji: Maksima ve Minima (Optimizasyon-II | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
7 | Zarf Teoremi ve Duality: Le Chatelier Etkisi-I | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Zarf Teoremi ve Duality: Le Chatelier Etkisi-II | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
10 | Maliyet Fonksiyonları: Kısa ve Uzun Dönem Faktör Talepleri, Homojenlik-I | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
11 | Maliyet Fonksiyonları: Kısa ve Uzun Dönem Faktör Talepleri, Homojenlik-II | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Maliyet Fonksiyonları: Kısa ve Uzun Dönem Faktör Talepleri, Homojenlik-III | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
13 | Hessian matris ile Optimizasyon Uygulamalarını Kapsayan Problem Kümeleri-I | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | Hessian matris ile Optimizasyon Uygulamalarını Kapsayan Problem Kümeleri-II | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
15 | Hessian matris ile Optimizasyon Uygulamalarını Kapsayan Problem Kümeleri-III | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 194 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,76 | ||
AKTS | 8 AKTS |