Genel Bilgi
Kod | EKMZ305 |
Ad | Yöneylem Araştırması I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERSİN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERSİN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Nicel karar verme tekniklerini kullanma, problem tanımlama, probleme yönelik doğru model kurma ve çözümleme yeteneği kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğinde, Yöneylem Araştırması konularından problem tanımlama, model kurma ve çözümleme süreçleri ele alınır. Doğrusal programlama yöntemleri incelenerek, ulaştırma ve atama problemleri üzerinde durulur. Şebeke problemleri kapsamında çeşitli optimizasyon yaklaşımları değerlendirilir ve CPM/PERT teknikleri kullanılarak proje yönetimi süreçleri incelenir. Bu konulara ilişkin modeller oluşturularak, farklı çözüm yöntemleri analiz edilir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Taha, H. A. (1997). Yöneylem araştırmasına giriş (7. baskı). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Notlar
Öztürk, A. (2005). Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi. Onuncu Baskı, Bursa.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karmaşık yapıdaki problemleri matematiksel problemlere dönüştürür. |
ÖÇ02 | Etkin karar verme yeteneği kazanır |
ÖÇ03 | Karmaşık yapıdaki problemleri matematiksel problemlere dönüştürür ve bu problemleri çözer |
ÖÇ04 | Matematiksel problemleri çözer |
ÖÇ05 | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
ÖÇ06 | Model kurma becerileri edinir |
ÖÇ07 | Farklı çözüm teknikleri ile analiz yapar |
ÖÇ08 | Doğrusal Programlama çözüm algoritmalarını tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karar problemlerinin yapısı, problem tanımlama ve model kurma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğrusal programlamaya giriş ve grafiksel yöntem ile çözüm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (I) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Optimum çözüm sonrası dualite ve duyarlılık analizlerin gerçekleştirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilgisayar uygulaması (Doğrusal programlama problemlerinin çözümü ve duyarlılık analizi) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tam sayılı programlama ve Gomory kesme düzlemi algoritması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Atama modelleri ve çözüm algoritmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Aktarma modelleri ve çözüm algoritmaları (II) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Şebeke analizi; şebeke modellerinin oluşturulması ve çözümü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Şebeke analizi; CPM yöntemi | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
14 | Şebeke analizi; PERT yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Proje planlanmasında maliyet-zaman ilişkisi ve projenin hızlandırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |