Genel Bilgi
Kod | EKMZ305 |
Ad | Yöneylem Araştırması I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SÜLEYMAN BİLGİN KILIÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERSİN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, nicel karar verme tekniklerini kullanma, problem tanımlama, model kurma ve çözümleme yeteneği kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Yöneylem Araştırması konularından problem tanımlama, model kurma ve çözümleme, doğrusal programlama, ulaştırma - atama problemleri, şebeke problemleri ve CPM /PERT ile proje yönetimi incelenerek bunlarla ilgili modellerin oluşturulması ve çözüm yöntemleri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Hamdy A. Taha: Operations Research Ahmet Öztürk: Yöneylem Araştırması
Notlar
ilgili istatistiksel ve ekonometrik paket programlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karmaşık yapıdaki problemleri matematiksel problemlere dönüştürür. |
ÖÇ02 | Etkin karar verme yeteneği kazanır |
ÖÇ03 | Karmaşık yapıdaki problemleri matematiksel problemlere dönüştürür ve bu problemleri çözer |
ÖÇ04 | Matematiksel problemleri çözer |
ÖÇ05 | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karar problemlerinin yapısı, problem tanımlama ve model kurma | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğrusal programlamaya giriş ve grafiksel yöntem ile çözüm | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (I) | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (II) | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Optimum çözüm sonrası dualite ve duyarlılık analizlerin gerçekleştirilmesi | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilgisayar uygulaması (Doğrusal programlama problemlerinin çözümü ve duyarlılık analizi) | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tam sayılı programlama ve Gomory kesme düzlemi algoritması | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmaları | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Atama modelleri ve çözüm algoritmaları | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Aktarma modelleri ve çözüm algoritmaları (II) | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Şebeke analizi; şebeke modellerinin oluşturulması ve çözümü | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Şebeke analizi; CPM yöntemi | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
14 | Şebeke analizi; PERT yöntemi | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Proje planlanmasında maliyet-zaman ilişkisi ve projenin hızlandırılması | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenciler haftalık programdan ilgili konuları inceleyerek hazırlanırlar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |