Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İKTİSAT (DR) | |
Kod | İKT827 |
Ad | Sanayi İktisadı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERHAN İŞCAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERHAN İŞCAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. ERHAN İŞCAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sanayi iktisadı önce mikro iktisadın rekabet koşullarını irdeleyen bir alt dalı olarak ortaya çıkmış, sonrasında danayışmasız oyun kuramındaki gelişmeleri de rekabet yapılarının teorik altyapıya eklemlenmesiyle firmaların stratejik etkileşimlerini de inceleyen bir alan olarak şekillenmiştir. Bu derste stratejik rekabete yoğunlaşılacak ve bu rekabetin piyasa yapılarına etkisi ve toplum refahını maksimize eden rekabet politikalarının kurgulanmasına yoğunlaşılacaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste iktisadi sistem sorunu, iktisadi olay, iktisadi olayın tarafları, bunların davranış tarzları, tüketici teorisi ve fayda maksimizasyonu, firma teorisi ve kar maksimizasyonu, firmaların farklı piyasalardaki karar alma süreçleri ile faktör piyasası konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Modern Industrial Organization by Jeffrey M. Perloff and Dennis W. Carlton
Notlar
Çeşitli Kaynaklardan Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı firma teorilerini ve piyasa yapılarını açıklar. |
ÖÇ02 | Firma davranışlarının nasıl etkilediğini açıklar. |
ÖÇ03 | Firmaların uyguladıkları çeşitli fiyatlama stratejilerini açıklar. |
ÖÇ04 | Firma yapısı ile firma davranışlarını ve firmaların diğer firmalarla piyasadaki stratejik etkileşimlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Piyasa gücünün ekonomik sonuçlarını firma ve toplum açısından açıklar.. |
ÖÇ06 | Piyasa yapıları, firma davranışları ve sanayi dinamikleri gibi temel konuları açıklar. |
ÖÇ07 | Kamu politikalarının piyasa dengesi, fiyatlandırma ve firma davranışları üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ08 | AR-GE, inovasyon ve teknoloji politikalarının sektörler üzerindeki sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ09 | Devletin sanayi teşvikleri, sübvansiyonlar ve yatırım politikalarının ekonomik kalkınmaya etkilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Mikro temeller | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mikro Temeller Soru Çözümü | Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Firma İşleyişi | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kar maksimizasyon güdüsü ve firma boyutunun belirleyicileri | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Statik oyunlarda denge | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dinamik etkileşim kuramı | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Monopol ve Regülasyon | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Oligopol I: Fiyat Rekabeti-1 | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Oligopol II: Ürün Rekabeti-2 | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Oligopol III: Dinamik Rekabet-3 | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rekabet politikası analizi | Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Rekabet politikası analizi Etkinlik-1 | Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Rekabet Politikası Etkinlik-2 | Problem Çözme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Problem Çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 24 | 24 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 214 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,56 | ||
AKTS | 9 AKTS |