Genel Bilgi
Kod | İKT837 |
Ad | Araştırma Yöntemleri ve Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERHAN İŞCAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal bilimlerde özellikle iktisattaki metodoloji konularının gelişimini tarihsel süreç içerisinde anlatma. Bu bağlamda iktisat bilimiyle ilgili temel kavramları, okulları ve yaklaşımları ortaya koyma. İktisat biliminin tarihsel olarak gelişmesiyle birlikte paradigmaların ortaya çıkış nedenlerini öğretme. Bilimsel yöntemin önemini anlatma.
Dersin İçeriği
Doğa bilimleri ve sosyal bilimlerin nasıl doğduğu, bilim tanımları, temel bilimsel kavramlar ve kuramlar, başta iktisat olmak üzere sosyal bilimlerde yöntem konuları açıklanacaktır. Modern sosyal bilimlerin doğuşunda etkili olan Kopernik, Bacon, Descartes ve Newton'un katkıları da anlatılacaktır. İskoç Aydınlanması bağlamında Adam Smith'in kusursuz sosyal sistem görüşlerine yer verilecektir. Sosyolojinin kurucu babaları arasındaki yöntem farkları ve bu düşünürlerin bilimsel katkıları ortaya konulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Scott Gordon, Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Felsefesi, Küre yayınevi
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğa Bilimi ile Sosyal Bilim Arasındaki Farkları Açıklar |
ÖÇ02 | Sosyal Bilimlerdeki Temel Metodolojik Kavramları Kavrar |
ÖÇ03 | Ekonomi Biliminin Nasıl Doğduğunu ve Kurucu İlkelerini Anlatır |
ÖÇ04 | Başta İktisat Olmak Üzere Sosyal Bilimlerin Kurucu Babalarının Temel Görüşlerini Açıklar |
ÖÇ05 | Ekonomi Bilimine Yöneltilen Temel Eleştirileri Anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel Kavramlar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel Meseleler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Modern Sosyal Bilimlerin İlkeleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Modern Sosyal Bilimlerin Doğuşu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Modern Sosyal Bilimlerde Öncü İsimler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Okulların Ortaya Çıkışı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Sosyolojinin Kurucu Babalarının (Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber) Katkıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 18. Yüzyıl İskoç Aydınlanması | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İlerleme Fikri ve Mükemmellik | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Klasik Ekonomi Politik | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Uyumlu Düzen Fikri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Faydacılık | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemi Yöntem Tartışmaları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 20 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 194 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,76 | ||
AKTS | 8 AKTS |