Genel Bilgi
Kod | EKMS410 |
Ad | Oyun Teorisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERSİN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERSİN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Karar verirken en uygun stratejiyi belirleme kazanımı sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğinde, oyun teorisine giriş yapılarak temel kavramlar ele alınır. Nash Dengesi çerçevesinde stratejik etkileşimler analiz edilir ve Mahkumlar Çıkmazı gibi klasik oyunlar incelenir. Ayrıca, oyuncuların rastgele stratejiler benimsediği karma stratejiler konusu ele alınarak, tam rekabetçi oyunların özellikleri değerlendirilir. Sonlu ve sonsuz tekrarlı oyunlar kapsamında, tekrar eden etkileşimlerin stratejik sonuçları tartışılır. Eksik bilgili ve tam bilgili oyunlar arasındaki farklar vurgulanarak, bilginin stratejik karar alma sürecindeki rolü açıklanır. Son olarak, statik ve dinamik oyunlar arasındaki temel ayrımlar incelenerek, zaman boyutunun stratejik karar alma üzerindeki etkisi değerlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yılmaz, E. (2012). Oyun teorisi. Literatür Yayıncılık.
Notlar
-
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Oyun teorisi temel kavram ve teoremlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Farklı oyun türlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Sosyal bilimler alanında karşılaşılan uygun problemler için oyun modellemesi tasarlar. |
ÖÇ04 | Denge stratejilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Üstünlük ve mahkum stratejileri tanımlar. |
ÖÇ06 | Analitik düşünme yöntemini kullanır. |
ÖÇ07 | Probleme yönelik veri toplar. |
ÖÇ08 | Oyunun çözümü kavramını açıklar. |
ÖÇ09 | 2x2,2xn,mx2 boyutundaki oyunları grafiksel olarak çözer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Nash dengesi: teori | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Nash dengesi: gösterimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Karma stratejili denge | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Mükemmel Bilgiyle Kapsamlı Oyunlar: Teori | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mükemmel Bilgiyle Kapsamlı Oyunlar: gösterimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mükemmel bilgiyle kapsamlı oyunlar: uzantılar ve tartışma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bayesyen oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mükemmel bilgiyle kapsamlı oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tam rekabetçi oyunlar ve maksimizazyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Tekrarlı oyunlar: Mahkum çıkmazı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sonsuz tekrarlı oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sonsuz tekrarlı oyunlarda Nash dengesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Sonlu tekrarlı oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |