MIM144 Mimarlık Tarihine Giriş

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM144
Ad Mimarlık Tarihine Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GAMZE ATAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Arş.Gör.Dr. GAMZE ATAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı öğrencilere; mimarlık tarihi öğretileri doğrultusunda, Tarih Öncesi Çağlardan Antik Roma Dönemine kadar olan süreçteki dünya mimari mirasını açıklama, böylece Tarih çağları sanatı ve onu oluşturan kültür arasında kurulan anlamsal bağı analiz etme, Toplum, kültür, coğrafya ve mimari tasarım arasındaki ilişkileri yorumlama, Antik dönemlerin değişen tasarım ilkeleri üzerinden, zaman öğesinin bina inşa etme olgusuyla ilişkisini açıklama, Farklı coğrafyalar arasındaki mimari değişiklikler ve nedenlerini kıyaslama bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında; Tarih Öncesi Devirler Mimarisi, Mezopotamya Mimarisi, Mısır Mimarisi, Pers Mimarisi, Hitit Mimarisi, Eski Ege Mimarisi, Eski Yunan Mimarisi ve Etrüsk Mimarisi ile ilgili bilgilere yer verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Haftalık Program PPS Sunumlar

Notlar

1. Roth, L.M., Mimarlığın Öyküsü 2. Mutlu, B., Mimarlık Tarihi Ders Notları, Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarih öncesi çağlardan Antik Roma dönemine kadar dünya mimarlığının değişim sürecini açıklar
ÖÇ02 Tarih çağları sanatı ve onu oluşturan kültür arasında kurulan anlamsal bağı analiz eder.
ÖÇ03 Toplum, kültür, coğrafya ve mimari tasarım arasındaki ilişkileri yorumlar.
ÖÇ04 Antik dönemlerin değişen tasarım ilkeleri üzerinden, zaman öğesinin bina inşa etme olgusuyla ilişkisini açıklar.
ÖÇ05 Farklı coğrafyalar arasındaki mimari değişiklikler ve nedenlerini kıyaslar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş / Genel Bilgi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tarih Öncesi Çağlar Tarih Öncesi Çağlar ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
3 Tarih Çağlarına Giriş Tarih Çağları ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
4 Mezopotamya Mimarisi Mezopotamya Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
5 Antik Mısır Mimarisi Antik Mısır Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
6 Hitit Mimarisi Hitit Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
7 Eski İran Mimarisi Eski İran Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Konuların genel tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eski Ege Mimarisi Eski Ege Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
10 Eski Yunan Mimarisi 1 Eski Yunan Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
11 Eski Yunan Mimarisi 2 Eski Yunan Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
12 Eski Yunan Mimarisi 3 Eski Yunan Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 Avrupa ve Asyada Diğer Medeniyetler Avrupa ve Asyada Diğer Medeniyetler ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
14 Amerika Kıtası Mimarisi Amerika Kıtası Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
15 Etrüsk Sanatı ve Mimarisi Etrüsk Sanatı ve Mimarisi ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
16 Final Sınavı Konuların genel tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Konuların genel tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.08.2024 01:59