MIM156 Bina Bilgisi I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM156
Ad Bina Bilgisi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mimari süreclerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama. İnsan işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi. İç mekan ve tefriş elemanları tasarlayabilme becerisi kazandırma.

Dersin İçeriği

Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri;mimarlıkta kullanılan kavramlar,mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma),insan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi,kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav,İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları,,planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri;tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi,tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav,konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri,,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar incelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Jones, J. C., The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London. Bechtel, R. B., An Introduction, Environment and Behavior, Thousand Oaks, Sage. Boulding, Kenneth E., The Image. Ann Arbor: University of Michigan Press. Hillier, B. ve Hanson, J., The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge.Hillier, B., Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture, Cambridge University Press, Cambridge.Kaplan, Cognitive Maps in Perception and Thought. In R. Downs Stea Eds, Image and Environment: Cognitive Mappings and Spatial Behavior. Chicago: Adline.

Notlar

Jones, J. C., The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London. Bechtel, R. B., An Introduction, Environment and Behavior, Thousand Oaks, Sage. Boulding, Kenneth E., The Image. Ann Arbor: University of Michigan Press. Hillier, B. ve Hanson, J., The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge.Hillier, B., Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture, Cambridge University Press, Cambridge.Kaplan, Cognitive Maps in Perception and Thought. In R. Downs Stea Eds, Image and Environment: Cognitive Mappings and Spatial Behavior. Chicago: Adline.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretir.
ÖÇ02 İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklar ve değerlendirme yapar.
ÖÇ03 Mimari tasarımın aşamaları, mekanı kavrama ve oluşturulmasındaki temel ögeleri tanımlar ve yorumlar.
ÖÇ04 Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde eder, değerlendirir, kayıt yapar ve uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri; ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Mimarlıkta kullanılan kavramlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 İnsan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri; Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) 1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) 2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Yıl sonu sınavı Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.12.2024 12:09