Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
MİMARLIK PR. | |
Kod | MIM235 |
Ad | Yapı Malzemesi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TOLGA UZUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. TOLGA UZUN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, yapı malzemesi ve bileşenleri özelinde, metaller, doğal taşlar, cam, seramikler, bağlayıcı malzemeler, beton ile polimer ve ahşap malzeme konuları ile ilgili bilgileri kazanmak
Dersin İçeriği
Mimarlıkta yapı-malzeme-tasarım ilişkisinin önemi bağlamında dersin içeriği; Yapı malzemesinin temel özeliklerinin tanıtılması, yapı malzemesinin mekanik, fiziksel ve teknolojik özeliklerinin anlatılması, malzeme bilimi esasına göre sınıflandırılan malzemeler arasındaki temel farklılıklar vurgulanarak Metal, Doğal Taş, Pişmiş Toprak (Seramik), Cam, Polimerler: Ahşap ve Plastik, Beton ve Bağlayıcılar gibi geleneksel ve çağdaş yapı malzemelerinin tanıtılması ve kullanım alanlarının anlatılmasıdır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Toydemir N., Gürdal E., Tanaçan L., 2000, Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayıncılık, İstanbul Eriç M., 1994, Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayınları, İstanbul Şimşek O., 2019, Yapı Malzemesi 1, Seçkin Yayıncılık, İstanbul. Akman M. S., 1987, Yapı Malzemeleri , İTÜ Matbaası, İstanbul. Postacıoğlu B., 1975, Yapı Malzemesi, İTÜ Matbaası, İstanbul. Kocataşkın F., 1973, Yapı Malzemesi Dersleri, İTÜ Matbaası, İstanbul.
Notlar
YEM Yapı Katoloğu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapı tasarımını etkileyen etmenleri bilir, malzeme seçim kriterlerini ve temel malzeme özeliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Yapıda kullanılan metal türlerini bilir, özeliklerini ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Doğal taş yapı malzemelerini tanımlar, özeliklerini ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Cam yapı malzemelerini tanımlar, özeliklerini ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Seramik yapı malzemelerini tanımlar ve kullanım alanlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Çimento, alçı, kireç, kil ve puzolan gibi bağlayıcı malzemelerin özeliklerini bilir. |
ÖÇ07 | Betonu tanımlar, beton özeliklerini ve beton türlerini bilir, kullanım alanlarını açıklar. Beton karışım hesaplarını yapar. |
ÖÇ08 | Yapılarda kullanılan polimer ve ahşap malzemeleri tanımlar, özelik ve kullanım alanlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Yapı–malzeme-tasarım ve mimarlık ilişkisi | Ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Malzeme Seçimi ve Yapısal Tasarımı Etkileyen Etmenler, Yapı Malzemelerinin Temel Özelikleri | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Malzeme Genel Özelikleri: Fiziksel, Mekanik ve Teknolojik Özelikler | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Metal Yapı Malzemesi | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Doğal Taş Yapı Malzemesi | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Cam Yapı Malzemesi | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Pişmiş Toprak Yapı Malzemesi (Seramikler) | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Önceki konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pişmiş Toprak Yapı Malzemesi (Seramikler) | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bağlayıcı Yapı Malzemesi (Kireç, Alçı, Kil, Çimento, Polimer esaslı ve diğer Bağlayıcılar | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Çimento Esaslı Yapı Malzemeleri | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Beton Yapı Malzemesi (Çimento ve Agrega) | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Polimer Malzemeler - Plastikler | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Doğal Polimerler: Ahşap Malzeme | Konu ile ilgili ders notlarının ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Uygulama - Atölye Çalışması | Uygulama föyünün incelenmesi, kullanılacak ekipmanların temini | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Geçmiş haftaların ders notlarının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Geçmiş haftaların ders notlarının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |