Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
MİMARLIK PR. | |
Kod | MIM229 |
Ad | Maket Yapım Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mimari bir ürünün 3 boyutlu anlatımı aşamasında; farklı malzeme, yöntem ve tekniklerle sunum zenginliğini artırırken, yeni tasarımlar kurgulama becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini; mimari bir ürünün 3 boyutlu anlatımı aşamasında; maket yapımı, farklı maket sunum ve teknikleri konuları ve uygulamaları, maket sunum yöntem ve tekniklerinin teorik bilgi altyapısı oluşturulduktan sonra, seçilen bir mimari yapının maketi üzerinde farklı yöntem ve teknikler sınanması, seçilen mimari ürünün, maket yapım sürecinde; malzeme seçimi, topografya analizi ve arazi maketi, merdiven, çatı, kapı, pencere vb yapı elemanlarının ifade edilmesi, çeşitli malzeme ve el aletlerinin kullanımı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
1. AKGÜN, m., Mimari maketler, Birsen Yayınevi, 2004. 2. HACIHASANOĞLU, O., Mimari Maket Yapım Teknikleri, İ. T. Ü. Mimarlık Fakültesi, 1992.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Üç boyutlu anlatımda teknik bilgi ve el becerisini kullanarak, entelektüel bir sunum hazırlar |
ÖÇ02 | Tasarımın her aşamasında üç boyutlu hayal gücünü kullanarak tasarımın temel ilkelerini üç boyutlu yorumlar |
ÖÇ03 | Farklı maket yapım tekniklerini, değişik malzeme ve kendine özgü sunumlarla ortaya koyarken, tasarım sürecinin her aşamasını üç boyutlu biçimlerle ifade eder |
ÖÇ04 | Mimari tasarımda, iç ve dış mekanların kompozisyonunun donatılarıyla uyumu aşamasında üç boyutlu görsel algı oluşturur. |
ÖÇ05 | Farklı bilgiler içerisinden doğruyu, deneysel çalışmalarla analiz ve sentez ederek seçer |
ÖÇ06 | Sonuç ürünü doğru malzemelerle en iyi biçimde sunar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | DERS İÇERİĞİ HAKKINDA GENEL BİLGİ | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | MAKET NEDİR - NEDEN MAKET YAPILIR | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | MAKETİN TARİHİ | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | MAKET KULLANIM ALANLARI 1 | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | MAKET KULLANIM ALANLARI 2 | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | MAKET TÜRLERİ | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | HAREKETLİ VE TARİHİ ESER MAKETLERİ NEDEN MİMARİ MAKETİ | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | ARASINAV SUNUMLARI | Ara sınavda teslimi yapılan ödevin özgün ve yaratıcı bir şekilde sunuma hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | MALZEME VE MAKET YAPIM 1 | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | MALZEME VE MAKET YAPIM 2 | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | MİMARİ MAKET ÇEŞİTLERİ | Literatür Tarama, konuya uygun örnekler bulmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | SONUÇ | Geçmiş konuların analizi ve sentezi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | FİNAL SUNUMLARI 1 | Finalde teslimi yapılacak ödevin özgün ve yaratıcı bir şekilde sunuma hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | FİNAL SUNUMLARI 2 | Finalde teslimi yapılacak ödevin özgün ve yaratıcı bir şekilde sunuma hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |