MIM231 Bilgisayar Destekli Tasarım

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
MİMARLIK PR.
Kod MIM231
Ad Bilgisayar Destekli Tasarım
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. TOLGA UZUN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. TOLGA UZUN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bilgisayar destekli 2 boyutlu çizim ve model altyapısı oluşturma becerisi kazanmak ve bilgisayar destekli teknik resim esasları ile Autocad paket programı kullanarak çizim metotlarını öğrenmek.

Dersin İçeriği

Bilgisayar destekli tasarımın temel kavramları, menü araç çubukları, model sayfası oluşturma, bilgisayar destekli çizim programına ait çizgi ve düzenleme komutlarını, katman, ölçülendirme biçimleri , yazı, şablon dosya ve blok komutlarını kapsayan 2 boyutlu çizim konularını içerir.

Dersin Ön Koşulu

Temel Bilgisayar Bilgisi

Kaynaklar

AUTOCAD DERS NOTLARI VE KISAYOL KOMUTLARI, Uzun.T. Ders Notları

Notlar

AutoCAD 2022, A Power Guide for Beginners and Intermediate Users Sandeep Dogra ISBN 979-8201730444 pub Cadartifex


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mesleğinin gerektirdiği teknik çizim için gerekli İngilizce yabancı dil bilgisine sahip olur.
ÖÇ02 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler/kaynak araştırması yapar/bilgiye ulaşır/veri tabanlarını kullanır.
ÖÇ03 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir/değerlendirir/uygular.
ÖÇ04 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur/bu bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır.
ÖÇ05 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
ÖÇ06 Temel mimari ilkeleri yapı tasarımı ve mekan organizasyonu düzeyinde uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgisayar destekli tasarım sürecinin örneklerle açıklanması, AutoCad programının genel tanıtımı, sistem gereksinimleri Bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Menü ve araç çubuklarının tanıtılması,(Customize-toolbars komutları), Options komutuyla bazı program ayarlarının gerçekleştirilmesi ve koordinat sistemi Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
3 Görüntü kontrol komutlarının (Zoom, View, Aerial view, Pan, Redraw, Regen ve Regenall komutları) anlatılması. Çizim yardımlarının açıklanması (Grid, Snap ) Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
4 Model sayfası ayarlarının oluşturulması (Limits), çizimin kaydedilmesi (Save, Save as), uzunluk ve açı ölçü birimlerinin ayarlanması, 2 boyutlu çizime başlangıç Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
5 2 boyutlu çizim komutların anlatılması (Polygon, Rectangle, Donut, Ellipse, Rectangle, Hatch, vb. komutları) ve UCS işlemi. Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Modify komutlarının anlatılması (Erase, Copy, Offset, Array, Mirror vb.) Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
7 Modify komutlarının anlatılması ( Scale, Rotate, Chamfer, Fillet, Move,Sketch vb.) Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Katmanlar (Layers) ve nesne sorgulama işlemleri (Dist, Id, Area, List, Dblist, Properties komutları) Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 Çalışma alanına metinsel ifadelerinin yazılması (Dtext, Text ve Mtext vb komutlar). Metin stili geliştirme ve kaydetme işlemleri. Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Blok hazırlama (Wblock, Block ) ve çizime blok yerleştirme (Insert ve Minsert Komutları) işlemler Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Ölçülendirme komutlarının (Linear, Aligned, Radius, Diameter, Angular, Baseline, Continue, Ledear vb. komutlar ) anlatılması, Ölçü stili değiştirme işlemleri Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 Export, Send, Drawing utilities, Externel reference, Raster image, Ole object, Xref ve Image manager işlemleri Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Şablon dosyası hazırlanması Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Çıktı tasarımının yapılması (Layout komutu) ve çıktının çiziciden alınması (Plot komutu). Kaynak Kitap Okuma /Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Bireysel Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Bireysel Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 02:49