Genel Bilgi
Kod | MIM297 |
Ad | Mimari Proje III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 6-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALTAY ÇOLAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Lütfiye Tülay BÜYÜKDERELİ ÇOR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Elbrous HAMASH (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Öğr. Gör. TOLGA UZUN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı proje konusuna ait örneklerin ve arazinin analizi (iklim, yol, topoğrafya vb.), yakın ve uzak çevrenin (kentsel açıdan) değerlendirilmesi ile leke etüdleri; mekansal organizasyon, işlevsel akıcılık, kütlesel senaryo ve fonksiyon ilişkisi, strüktürel çözümler, malzeme kullanımı, cephe analizleri, standart ve yönetmeliklere uyum, yapı kimliği vb. kriterler ile sentez yapmak, çok sayıda çözüm alternatiflerini maketi ile birlikte tartışmak, ideal olan öneriyi geliştirmek ve 2 ve 3 boyutlu olarak sunmak becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini; doğal çevre koşullarını çok yönlü olarak tasarım problemlerine veri olarak kullanarak yapay çevre tasarlama becerisini geliştirecek nitelikteki bir proje konusu kullanılarak, mimari düşüncenin strüktür, konstrüksiyon, detay ile birlikte ele alınması, tasarım süreçlerinin deneyimlenmesi, teknik verilerin tasarım süreçlerine dahil edilmesi konuları oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Mimari Proje 2
Kaynaklar
Mimarlık Dergileri
Notlar
Mimari Proje Bilgi Föyü
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elemanları ve fonksiyon şemasını inceleyerek programı yorumlar. |
ÖÇ02 | Çalışma alanının çevresel, iklimsel ve kültürel analizlerini yapar. |
ÖÇ03 | Analizler doğrultusunda küçük ölçekli etütler ve maketler yapar. |
ÖÇ04 | Analizler doğrultusunda çeşitli senaryolarla çalışmasını geliştirir. |
ÖÇ05 | Arazi modeli oluşturur. |
ÖÇ06 | Malzeme, doku, renk ve şekil-zemin ilişkisi ile yapıya estetik değer ve kimlik verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Konunun ve Çalışma Alanının Tanıtılması | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Arazi ile ilgili analizler - çevresel, iklimsel, kültürel analizler, literatür araştırması, örnek projeleri inceleme | Konu hakkında araştırma ve analizler yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | İhtiyaç programının geliştirilmesi, ana fikrin ve tasarım prensiplerinin belirlenmesi, Araştırma dosyasının teslimi ile ilgili görüşme | Literatür araştırması, Araştırma dosyasının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kitlesel senaryo içeren 2 ve 3 boyutlu leke etütleri ile çok sayıda alternatifler üretme | Eskiz ve Maket Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | 1. Ara Jüri | Jüri Sunum Paftası Hazırlama, Maket Yapımı | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
6 | Modeller yardımı ile öneri geliştirme 1 | Eskizler ve Maket Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Modeller yardımı ile öneri geliştirme 2 | Eskizler ve Maket Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Modeller yardımı ile öneri geliştirme 3 | Eskizler ve Maket Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Tasarımın Geliştirilmesi: Eskiz ve Maket Çalışmaları 1 | Eskizler ve maket Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tasarımın Geliştirilmesi: Eskiz ve Maket Çalışmaları 2 | Eskizler ve Maket Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
11 | 2. Ara Jüri | Jüri Sunum Paftası Hazırlama, Maket Yapımı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
12 | Tasarımın Geliştirilmesi Ölçekli Çizim ve Maket Çalışmaları 3 | Bina estetiği, malzeme vb. konusunda araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Tasarımın Geliştirilmesi Ölçekli Çizim ve Maket Çalışmaları 4 | Çeşitli yapı eleman ve detay vb. konusunda araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Tasarımın Geliştirilmesi Ölçekli Çizim ve Maket Çalışmaları 5 | Çeşitli yapı eleman ve detay vb. konusunda araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Tasarımın Geliştirilmesi: Ölçekli Plan, Kesit, Görünüş Çizimleri ve Maket Çalışmaları 6 | Proje ve maket çalışmalarının son düzenlemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Jüri Sunum Paftası Hazırlama, Maket Yapımı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Jüri Sunum Paftası Hazırlama, Maket Yapımı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,00 | ||
AKTS | 8 AKTS |