MIM385 Fiziksel Çevre Denetimi II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM385
Ad Fiziksel Çevre Denetimi II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı mimarlık bölümü öğrencilerine; fiziksel öğelere uygun olarak yapı kabuğunun tasarımını yapma, yapılı çevrenin denetimine dair standart ve yönetmelikleri tanımlama , gürültü / akustik ve aydınlık denetimleriyle mekansal konforu sağlama, aydınlık ve gürültü denetleyici yalıtım malzemelerini tanımlama /detaylarını çözümleme bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu dersin kapsamında, iç ve dış ortamlarda ses ve etkileri, ses ile ilgili fiziksel açıklamalar, hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler, çeşitli yapılarda ses açısından mekansal ilişki ve düzenlemeler, akustik tedbirler alınması gereken yapılar ve mekanda üretilen sesin anlaşılır olabilmesi için yapılacak EKO hesabı, aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma, mimari aydınlatma tasarımı ilişkisi, yapay ışık kaynaklarının özellikleri, bilgisayar ortamında aydınlatma tasarımı, yapı yakın çevresi ve dış ortamda yapay aydınlatma ile ilgili alınması gerekli tedbirler, doğal aydınlatma tasarımında ileri günışığı sistemleri kullanımı konularında bilgilere yer verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok.

Kaynaklar

- IESNA. Illuminating Engineering Society of North America, Lighting Handbook, Reference and Application, New York, 2010, - DIALux, Relux gibi aydınlatma bilgisayar programları, - Sirel, Ş.,Konutlarda Görsel Konfor, Yapı Fiziği Konuları II, Istanbul, 1996, - Irvine; L.K.; Richards; R.L.: Acoustics and Noise Control Handbook for Architects and Builders; Krieger Publishing Company; USA;1998

Notlar

Konfor koşulları (aydınlatma, akustik, ısı, nem vb.) ile ilgili yürürlükte olan ilgili standart ve yönetmelikler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hacim akustiği ve aydınlatma tasarımı konularının önemini açıklar.
ÖÇ02 Fiziksel öğelere uygun olarak yapı kabuğunun tasarımını yapar.
ÖÇ03 Yapılı çevrenin denetimine dair standart ve yönetmelikleri tanımlar.
ÖÇ04 Gürültü / akustik ve aydınlık denetimleriyle mekansal konforu sağlar.
ÖÇ05 Aydınlık ve gürültü denetleyici yalıtım malzemelerini tanımlar /detaylarını çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini anlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını kabul eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriğinin anlatılması Dersi tanıma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İç ve dış ortamlarda ses ve etkileri ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ses ile ilgili fiziksel açıklamalar ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler-1 ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hava ve darbe etkili sese maruz kalan çeşitli yapı bileşenleri ve bunlar üzerinde alınması gerekli tedbirler-2 ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çeşitli yapılarda ses açısından mekansal ilişki ve düzenlemeler ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Akustik tedbirler alınması gereken yapılar ve mekanda üretilen sesin anlaşılır olabilmesi için yapılacak EKO hesabı/Eko hesabı ödevi ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav ilgili kitaplara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma-1 ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Aydınlatma ile ilgili genel bilgilendirme ve doğal/ yapay aydınlatma-2 ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Mimari Aydınlatma tasarımı ilişkisi ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yapay ışık Kaynaklarının özellikleri ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilgisayar ortamında aydınlatma tasarımı ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yapı yakın çevresi ve dış ortamda yapay aydınlatma ile ilgili alınması gerekli tedbirler ilgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Doğal aydınlatma tasarımında ileri günışığı sistemleri kullanımı İlgili kitaplara çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.07.2024 10:50