Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
EKONOMETRİ PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECMZ306 |
Ad | Operations Research II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Nicel karar verme tekniklerini kullanma becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Karar verme süreçlerinde problem tanımlama, model kurma ve çözümleme aşamalarını sistematik bir şekilde uygulama yeteneği geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Deterministik ve olasılıklı stok modelleri ele alınarak temel olasılık dağılımları, özellikle normal, binom ve Poisson dağılımları incelenir. Tek kanallı ve çok kanallı kuyruk sistemleri değerlendirilerek bekleme hatlarının analizi yapılır. Deterministik dinamik programlama, Markov zincirleri, karar analizi ve oyun teorisi konularına değinilir. Simülasyonla model kurma süreçleri incelenerek, klasik optimizasyon problemlerine yönelik çözümler geliştirilir. Kısıtlanmış ve kısıtlanmamış problemlerin çözüm yöntemleri tartışılırken, doğrusal olmayan programlama algoritmaları ve kuadratik programlama konuları ele alınır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Winston, W. L. (2004). Operations research: Applications and algorithms (4. baskı.). Thomson/Brooks Cole.
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
ÖÇ02 | Matematiksel model kurar |
ÖÇ03 | Sorunlara etkili çözümler bulur |
ÖÇ04 | Matematiksel problemleri çözer |
ÖÇ05 | Bir ekonometrik program kullanır |
ÖÇ06 | Farklı stok yönetim stratejilerini uygular. |
ÖÇ07 | Stok ile kuyruk sistemlerinde kullanır. |
ÖÇ08 | Simülasyonla model kurma tekniklerini analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar/yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir veri kaynaklarından amaca uygun veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni bir çalışmaya uyarlar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler/kendini sürekli yeniler | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deterministik stok modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Olasılıklı stok modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Temel olasılık dağılımları (normal, binom ve possion dağılımları) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tek kanallı ve çok kanallı kuyruk sistemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Deterministik dinamik programlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Markov zincirleri ile modelleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Karar analizi ve oyun teorisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Simulasyonla model kurma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Klasik optimizasyon problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Kısıtlanmamış Problemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Kısıtlanmış problemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Doğrusal olmayan programlama algoritmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Gradyan iniş algoritması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kuadratik programlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |