Genel Bilgi
Kod | AR369 |
Ad | Eski Anadolu Dillerine Giriş I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yazılı belgelerin öneminin oldukça değerli olduğu ve bu yazıların öğreniminin Anadolu tarihini aydınlatmadaki rolünü öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bilindiği üzere tarih yazıyla başlar. Yazının ilk ortaya çıktığı yer Mezopotamya'dır ve resim yazısı olarak başlamıştır. Daha sonra zaman içinde resim yazısından çivi yazısına dönüşmüştür. Anadolu’da çivi yazılı ve resim yazılı belge veren oldukça fazla merkez yer almaktadır. Mezopotamya ve Anadolu’da yazının tarihçesine değinilerek, yazının ortaya çıkmasıyla her alana yansıyan gelişme ele alınacaktır. Özellikle Anadolu’da ilk ilk devleti kuran Hititler ve onların kullandıkları yazı sistemi anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ünal, A. (2016). Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Notlar
Ünal, A. (2019). Hititçe Dilbilgisi, Çivi Yazısı İşaret Listesi ve Çok Sayıda Okuma Parçalarıyla Birlikte, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Anadolu'da kullanılan yazı çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Mezopotamya'da yazının ortaya çıkışını izah eder. |
ÖÇ03 | Hititleri ve kullandıkları yazı çeşidini tanımlar. |
ÖÇ04 | Anadolu'nun eski kavimlerini ifade eder. |
ÖÇ05 | Çivi yazısı hecelerini teşhis eder. |
ÖÇ06 | Çivi yazısından resim yazısına geçişi yorumlar. |
ÖÇ07 | Hititçenin gramerini ve kelimelerini tanır. |
ÖÇ08 | Hititlerin Anadolu için önemini izah eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eski Anadolu tarihi coğrafyası hakkında bilgi verir. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Eski Anadolu'nun Asur Ticaret Kolonileri Dönemini açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eski Anadolu'da ilk devleti kuran Hititleri değerlendirir. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eski Anadolu'da ilk devleti kuran Hititler'in kullanmış olduğu yazı çeşidini açıklar, çivi yazısının kullanımını tanımlar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yazının ilk ortaya çıktığı yer Mezopotamya'daki resim yazısının çivi yazısına dönüşmesini kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Resim yazısından çivi yazısına geçişi açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çivi yazısı hecelerinin öğretilmesini kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çivi yazsının gramerini açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hitit çivi yazısının öğretilmesini kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hititleri açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hititlerin yaşadığı coğrafyayı tanımlar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hititlerin Anadolu için önemini açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mezopotamya'da çivi yazısı kullanılmış merkezleri kavrar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çivi yazısıyla yazılan tabletlerdeki konuları açıklar. | Kütüphane, görsel malzeme ve internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kütüphane ve internet taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kütüphane ve internet taraması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |