OÖ1837 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı

8 AKTS - 5-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ1837
Ad Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 5-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ŞULE ERDEN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı dersi ile ilgili teknik ve süreçleri kavramaktır.

Dersin İçeriği

Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı (CHAT) ve Tarihçesini (Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Vygotsky ve Luria, İkinci Nesil Etkinlik Kuramı: Leont’ev, Üçüncü Nesil Etkinlik Kuramı: Engeström) ve temel kavramlarını öğrenir, Etkinlik Sistemi İçerisinde Öğrenme ve Gelişimi sürecini öğrenir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Engeström, Y. (1987) Learning by Expanding: an activity-theoretical approach to developmental research (Helsinki, Orienta-Konsultit). Engeström, Y. (2001). Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133–156. Fichtner, B. (1992). Activity theory as methodology - the epistemoligical revolution of the computer and the problem of its societal appropriation. M. Hedegaard/J. Lompscher (Eds.) Activity Theory. Aarhus: Aarhus University Press

Notlar

Hedegaard, M. (2009). A cultural–historical theory of children’s development. In Hedegaard, M., Fleer, M., Bang, J. & Hviid, P. (Eds). Studying Children: A Cultural–Historical Approach, (p. 10-29). Berkshire: Open University, McGraw-Hill Leont’ev, A. N. (1978). Activity, consciousness, and personality. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. Vygotsky, L.S. (1978) Mind in Society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı (CHAT) temel kavramlarını öğrenir.
ÖÇ02 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesini (Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Vygotsky ve Luria hakkında bilgi edinir.
ÖÇ03 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesini (ikinci Nesil Etkinlik Kuramı: Leont’ev)
ÖÇ04 Kültürel Tarihsel Etkinlik Teorisinin Tarihi hakkında bilgi edinir (Üçüncü nesil Etkinlik Teorisi: Engeström).
ÖÇ05 Etkinlik Sistemi İçerisinde Öğrenme ve Gelişimi sürecini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının (CHAT) tanımı Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Önemi Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Vygotsky Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: Birinci Nesil Etkinlik Kuramı: Luria Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: İkinci Nesil Etkinlik Kuramı: Leont’ev Konu ile ilgili makalenin okunmas Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramının Tarihçesi: Üçüncü Nesil Etkinlik Kuramı: Engeström Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Engeström’ün etkinlik kuramı beş temel ilkesi Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Engeström’ün Etkinlik sisteminin hiyerarşik yapısı: amaç, özne, toplum, araçlar, iş paylaşımı ve kurallar Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Engeström’ün Etkinlik Sisteminin İçerisinde Öğrenme ve Gelişim Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili yapılan araştırmaları inceleme Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırma planlama Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırma uygulama Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırmayı raporlaştırma Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kültürel Tarihsel Etkinlik Kuramı ile ilgili bir araştırmayı sunma Konu ile ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 17 4 68
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 12 48
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 202
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,08
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2024 01:43