Genel Bilgi
Kod | OÖ1830 |
Ad | Erken Çocukluk Eğitiminde Güncel Fen ve Matematik Konuları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Erken çocukluk döneminde çocukların bilişsel gelişimlerini desteklemek için ele alınması gereken temel matematik ve fen becerileri ile kavramlarının neler olduğunun ve bu kavramların çocuklara nasıl kazandırılacağının, kavramlara ilişkin etkinliklerin nasıl planlanacağının, etkinliklerin günlük planda nasıl yer alacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Erken çocukluk döneminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartlar; matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri; matematik eğitimi ve oyun; matematik programları (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids); temel matematiksel kavramlarının kazanılması, problem çözme, eşleştirme-karşılaştırma-sınıflandırma-sıralama-örüntü oluşturma, sayılar ve sayma, sayı kavramının öğretim aşamaları, semboller, işlemler, geometri, mekanda konum, ölçme, veri analiz-grafik/olasılık; matematik etkinlikleri planlama ve uygulama; erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi, bilimsel süreç becerileri, fen eğitiminde kullanılan yöntemler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aktaş Arnas, Y., Aslan, D., ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge yayıncılık.
Notlar
Aktaş Arnas, Y. (2012). Okul öncesi dönemde matematik eğitim. Vize Yayıncılık Aktaş Arnas, Y., Aslan, D., & Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken çocukluk dönemindeki çocukların bilişsel gelişimleri ile ilgili temel kuramları açıklama |
ÖÇ02 | Erken çocukluk döneminde çocuklarda kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini özetleme |
ÖÇ03 | Erken çocukluk döneminde matematiğin önemi kendi cümleleriyle ifade etme |
ÖÇ04 | Erken çocukluk dönemi matematik eğitiminde ilke ve standartları özetleme |
ÖÇ05 | Erken çocukluk matematik eğitimde yer alan kavramlara ilişkin materyaller hazırlama |
ÖÇ06 | Erken çocukluk matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramlara ilişkin etkinlik planlar |
ÖÇ07 | Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin önemini açıklama |
ÖÇ08 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntemleri uygulama |
ÖÇ09 | Okul öncesi eğitim programına uygun olarak fen etkinlikleri planlama |
ÖÇ10 | İlgili literatürde yer alan güncel fen ve matematik araştırmalarını eleştirel bir gözle tartışma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erken çocukluk eğitiminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartları | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Erken çocuklukta matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Matematik etkinliklerinin planlanması ve diğer etkinliklerle ile bütünleştirilmesi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 3 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
4 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Sınıflandırma, birebir eşleme, karşılaştırma, sıralama) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 4 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (geometri ve uzamsal algı) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (sayı, işlem ve ölçme) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (veri analizi) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 7 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ödev/proje hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin önemi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 8 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Fen etkinliklerinin diğer okul öncesi eğitimi etkinlikleriyle bütünleştirilmesi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Erken çocukluk eğitiminde fen öğrenme merkezinin planlanması ve düzenlemesi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 10 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Bilimsel süreç becerileri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Okul öncesi eğitim programına uygun olarak fen etkinlikleri hazırlama | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntemler | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 13 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | İlgili literatürde yer alan güncel fen ve matematik araştırmalarının incelenmesi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 14 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma 2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 195 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,80 | ||
AKTS | 8 AKTS |