Genel Bilgi
Kod | OÖ840 |
Ad | Eğitimde Eylem Araştırması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. İNANÇ ETİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Eylem araştırmasının kuramsal temellerinin kavraması, eylem araştırmasının öğretmenlik mesleki gelişimindeki yerinin fark edilmesi, eylem araştırmasının basamaklar ile ilgili bilgi ve becerileri kazanımı amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Eylem araştırmasının tarihsel ve kuramsal alt yapısı, eylem araştırmasının eğitim bilimlerindeki yeri ve önemi, eylem araştırmasının öğretmenlik mesleki gelişimindeki yeri, eylem araştırmasının basamakları, örnek eylem araştırmaları, eylem araştırması modelinde veri toplama yöntemleri, eylem araştırması modelinde veri analizi ve eylem araştırmasının planlanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Johnson, A. P. (2019). Eylem araştırması el kitabı (Y. Uzuner, M. Anay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
Notlar
Tran, T. T. H. (2009). Why is action research suitable for education?. VNU Journal of Foreign Studies, 25(2). Whitehead, J., & McNiff, J. (2006). Action research: Living theory. London: Sage Publication. Somekh, B. (2006). Action Research: a Methodology for Change and Development. Berkshire: Open University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eylem araştırmasının tarihsel ve kuramsal alt yapısı açıklar. |
ÖÇ02 | Eylem araştırmasının eğitim bilimlerindeki yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Diğer araştırma yöntemleriyle karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Eylem araştırmasının öğretmenlik mesleki gelişimindeki yerini kavrar. |
ÖÇ05 | Eylem araştırmasının basamaklarını listeler. |
ÖÇ06 | Eylem araştırmasını eğitim programlarıyla ilişkilendirir. |
ÖÇ07 | Örnek eylem araştırmalarını inceler. |
ÖÇ08 | Eylem araştırması modelinde veri toplama yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ09 | Eylem araştırması modelinde veri analizini kavrar. |
ÖÇ10 | Bir eylem araştırması planlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | İzlencenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Eylem araştırmasının tarihsel ve teorik alt yapısı | Kitabın birinci bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğretmenlik mesleki gelişimi açısından Eylem araştırması | İlgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Eylem araştırmasının özellikleri ve döngüsü | Kitabın ikinci bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Eğitimde eylem araştırması örneklerinin incelenmesi | İlgili makalelerin okunması ve araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Eylem araştırması için problem ifadesi belirleme | Kitabın üçüncü bölümünün okunması ve örnek problem cümleleri yazma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Eylem araştırmasını gerçekleştirmek için bilgi toplama ve değerlendirme | Kitabın dördüncü bölümünün okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eylem araştırması için veri toplama yöntemleri | Kitabın beşinci bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Eylem araştırmasında veri analizi | Kitabın altıncı bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Eylem planı geliştirme ve olası riskler | Konuyla ilgili makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Eylem planının uygulanması | Kitabın yedinci bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Eylem planında izleme-yansıtma ve değerlendirme | Kitabın sekizinci bölümünün okuması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Eylem araştırmasında raporlama | Kitabın dokuzuncu bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Dönem genel değerlendirmesi | Ön hazırlığa gerek yoktur | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve makalelerin okuması, derste edinilen notların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve makalelerin okuması, derste edinilen notların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 10 | 100 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 209 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,36 | ||
AKTS | 8 AKTS |