Genel Bilgi
Kod | OÖ759 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, insanların katılımcı olduğu araştırmalarda etik ilke ve çerçevelerin neler olduğu ve bunların uygulamaya nasıl yansıtılacağına ilişkin yolların ve yaklaşımların tartışılarak değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği
Ders araştırma etiğinin tarihçesini, araştırma etiği ile ilgili kodları ve düzenlemeleri, kişiye saygı, yararlılık ve hakkaniyet başta olmak üzere araştırma etiğinin temel ilkelerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Israel, M. ve Hay I. (2006). Research ethics for social scientists: Between ethical conduct and regulatory compliance. SAGE Publications.
Notlar
Harvard University Non-Affiliate Protecting Human Research Participants Training National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research. (1979). The Belmont report: Ethical principles and guidelines for the protection of human subjects of research. U.S. Department of Health and Human Services. https://www.hhs.gov/ohrp/regulations-and-policy/belmont-report/read-the-belmont-report/index.html Graham, A., Powell, M., Taylor, N., Anderson, D. & Fitzgerald, R. (2013). Ethical Research Involving Children. Florence: UNICEF Office of Research - Innocenti.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırma etiğinin tarihçesini tartışır. |
ÖÇ02 | Araştırma etiğine ilişkin kod ve düzenlemeleri değerlendirir. |
ÖÇ03 | Araştırma etik ilkelerine uygun araştırmalar planlar. |
ÖÇ04 | Araştırmanın uygulama sürecinde etik ilkelere uygun davranır. |
ÖÇ05 | Kendisinin ve başkalarının yürüttüğü araştırmaları etik ilkeler çerçevesinde değerlendirip eleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve dersin çerçevesinin, gerekliliklerinin, değerlendirilmesinin tanıtılması | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Araştırma etiğinin tarihçesi | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Araştırma etiğinin ortaya çıkmasında önemli olaylar | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Etiğe farklı yaklaşımlar | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Araştırma etiği ile ilgili kodlar ve düzenlemeler | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Farklı ülkelerde etik düzenlemeler | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Belmont Reporu | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aydınlatılmış onam | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gizliliğin korunması | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hakkaniyet | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Zarardan kaçınma ve yararlı olma | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İlişkiler, açıklık ve bakım etiği | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Etik uygulamalar ve düzenlemeler | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Örnek olay temelli etik uygulama yaklaşımları | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 4 | 68 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |