Genel Bilgi
Kod | OÖ757 |
Ad | Çocuk, Medya ve Teknoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek Merve YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Medya ile ilgili genel kavramları tanır, Dijital medya ile ilgili literatürü açıklar ve dijital medya ürünlerini tanır, Dijital medya unsurlarının çocukların fiziksel gelişimine olan etkilerini değerlendirir, Dijital medya unsurlarının çocukların bilişsel gelişimine olan etkilerini değerlendirir, Dijital medya unsurlarının çocukların sosyal ve duygusal gelişimine olan etkilerini değerlendirir, İnternet kaynaklarını çocuğa uygunluk bakımından sınıflar değerlendirir, Mobil uygulama ve oyunları çocuğa uygunluk bakımından sınıflar, analiz eder ve değerlendirir, Medya unsurlarını eğitim ortamına dahil ederek farklı etkinliklerle bütünleştirebilir, Gelişime uygun medya ile ilgili yeni öneriler geliştirir
Dersin İçeriği
Çocuk ve dijital medya ürünleri (çizgi filimler, reklamlar, bilgisayar oyunları, internet siteleri vb.), Çocuk ve medya arasındaki ilişkileri inceleyen medya kuramları; bir medya unsuru olarak resimli çocuk kitaplarının eğitimdeki yeri, çocuğun bilişsel gelişimini desteklemede medya ve teknolojinin rolü ve kullanımı, çocuğun sosyal-duygusal gelişimini desteklemede medya ve teknolojinin rolü ve kullanımı, dijital medyaya erişim ve kullanımda aile ve okulun rolü.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
An, H., Morgenlander, M., & Seplocha, H. (2014). Children's gadgets: Smartphones and tablets. Exchange, 36 (5), 65-68. Anderson, S. E., Economos, C. D., & Must, A. (2008). Active play and screen time in US children aged 4 to 11 years in relation to sociodemographic and weight status characteristics: A nationally representative cross-sectional analysis. BMC Public Health, 8, 1-13.
Notlar
Yilmaz, M. M., & Siğirtmaç, A. (2023). A material for education process and the Teacher: the use of digital storytelling in preschool science education. Research in Science & Technological Education, 1-28. Yılmaz Genç, M. M., & Özen Uyar, R. (2016). Resimli Çocuk Kitaplarının Fene Yönelik Kavram, Konu ve Temalar Açısından İncelenmesi. Journal of International Social Research, 9(46). çizgi filmler ve resimli kitaplar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılan medya ve teknolojilerin amaç ve kapsamını tartışır. |
ÖÇ02 | Erken çocuklukta teknolojik araçların eğitim amaçlı kullanımını açıklar. |
ÖÇ03 | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip ederek alanı ile ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılabilecek medya ve teknolojileri listeler. |
ÖÇ05 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılabilecek uygun medya ve teknoloji içeriklerini ayırt eder. |
ÖÇ06 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılabilecek yapay zeka (AI) ürünlerini belirler. |
ÖÇ07 | Medya ve teknolojiyi kullanarak erken çocukluk eğitim etkinlikleri tasarlar. |
ÖÇ08 | Erken çocukluk eğitiminde medya ve teknolojiyi sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dijital medya ürünlerinin tanıtılması (çizgi filimler, reklamlar, bilgisayar oyunları, internet siteleri vb.) | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Çocuk ve dijital medya ürünleri arasındaki ilişkileri inceleyen medya kuramları | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Çocuğun gelişimini desteklemede medya ve teknolojinin rolü ve kullanımı | ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Bir medya unsuru olarak resimli çocuk kitapları | resimli çocuk kitapları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Erken Çocuklukta Aplikasyonlar | mobil ve AI (YZ) uygulamalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | Medya Seçiminde Kriterler | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Medya ve Toplumsal Cinsiyet | bilimsel makaleler, resimli kitaplar, çizgi filmler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Medya ve toplumsal cinsiyet kavramları | bilimsel makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Medya karakterleri | çizgi filmler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
12 | Prososyal Davranışlar ve Medya | çizgi filmler ve resimli kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Medyada Değerler | bilimsel makaleler, çizgi filmler, resimli kitaplar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Medyada ahlaki duygu ve motivasyonlar. | bilimsel makaleler, çizgi filmler ve resimli kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Değerlendirme | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 3 | 51 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,20 | ||
AKTS | 6 AKTS |