Genel Bilgi
Kod | VET217 |
Ad | Hayvan Refahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin çiftlik hayvanlarının davranış kalıplarını ve bunalrı etkileyen faktörleri anlamaları, hayvan refahı kavramı ve refahın tanımlanmasındaki ulusal ve uluslartarı kural ve kanunları öğrenmeleri ve kazandıkları öğrenimleri uygulama düzeyinde beceriye dönüştürebilmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Hayvan refahı tanımı, tarihçesi, önemi Hayvan yetiştiriciliğinde hayvan refahının kullanımı Hayvanların nakil ve kesimhane şartlarında hayvan refahı prensipleri Hayvan refahı ve hayvan davranışları arasındaki ilişkiler
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Broom and Fraser's Domestic Animal Behaviour and Welfare, 2007 Animal Welfare, 3rd Edition Michael C Appleby, Anna S Olsson, Francisco Galindo, CABI, 2018
Notlar
İlgili literatür, ders notları, sunular ve konu ile ilgili video görseller.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencilere, Hayvan refahının tanımı, tarihçesi ve önemi ile hayvan yetiştiriciliğinde bu bilgilerden nasıl yararlanacaklarını öğretmek, |
ÖÇ02 | Ulusal kanun ve yönetmelikler ile Avrupa Birliği direktifleri ve diğer uluslararası kurallar çerçevesinde Türkiye nin yükümlülükleri ve Veteriner Hekimlerin sorumluluk ve yetkileri hakkında bilgilendirmek |
ÖÇ03 | Öğrencilere hayvan yetiştiriciliği ve hastalıklarının tanı ve tedavileri aşamasında gerekli olan temel hayvan refahı bilgilerini sağlamak |
ÖÇ04 | Hayvan sahipleri ve hayvanlarla olan mesleki ilişkilerde hayvan refahının önemini kavratmak |
ÖÇ05 | Veteriner hekimlerin mesleklerini icraları sırasında ihtiyaç duyacakları hayvan refahı odaklı konularda donanımlarını sağlamak |
ÖÇ06 | Çiftlik teknik gezisi |
ÖÇ07 | Mezbaha Teknik Gezisi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | 3 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hayvan refahı konusunda kavram bilgisi ve hayvan refahının veteriner hekimliği açısından önemi. Hayvan hakları hareketi ve hayvan refahı uygulamalarının tarihsel gelişimi ışığında hayvan hakları ve hayvan refahı kavramları arasındaki ilişki | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hayvan refahı uygulamalarının, hayvanların kullanım alanlarına göre ilkeleri | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hayvan refahı konusunda ulusal ve uluslar arası mevzuat | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hayvan yetiştiriciliğinde refahın yeri ve önemi, Hayvan refahı değerlendirme metotları | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Yumurta tavukçuluğu ve Etlik piliç üretiminde refah ile ilgili prensipler) | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Sığır yetiştiriciliğinde ve süt danası eti üretiminde refah ile ilgili prensipler) | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Saha Çalışması | UYGULAMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Beyin Fırtınası |
8 | ARASINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
|
9 | Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Koyun keçi yetiştiriciliğinde refah ile ilgili Prensipler) | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Domuz ve Laboratuvar hayvanları yetiştiriciliğinde refah ile ilgili prensipler) | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hayvan nakilleri ve refah | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hayvan nakilleri ve refah (Alan ve Türler) | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kesimhaneler ve refah, Hayvanat bahçesinde hayvan refahı ile ilgili prensipler | UYGULAMA | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hayvanlarda stres oluşturan faktörler, Hayvanlarda uyku davranışları | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Hayvan refahı ve hayvan davranışları arasındaki ilişkiler (Vücut ısısı ve canlıların çevreye uyum davranışları) | ANLATIM | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Bitirme sınavı | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bitirme sınavı | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |