Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VET217 |
Ad | Hayvan Refahı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin hayvan refahı kavramını ve uygulanabilirliğini kavramalarını sağlamak, hayvan davranışlarını, refahın bilimsel ölçütlerini, stres faktörlerini ve refahı etkileyen çevresel ve yönetimsel faktörleri anlamalarına yardımcı olmaktır. Ayrıca hayvan refahı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeleri öğrenerek veteriner hekim olarak bu alanda sorumluluklarını yerine getirmelerini sağlamak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, hayvan refahı tanımı, tarihçesi, etik ve hukuki boyutları, hayvan yetiştiriciliğinde refah uygulamaları, taşıma ve kesimhanelerde hayvan refahı, stres faktörleri, hayvan davranışları ve refah arasındaki ilişki konularını içermektedir. Ayrıca farklı hayvan türlerine yönelik refah standartları ve bu standartların bilimsel değerlendirme yöntemleri ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
- Broom and Fraser's Domestic Animal Behaviour and Welfare, 2007 - Animal Welfare, 3rd Edition Michael C Appleby, Anna S Olsson, Francisco Galindo, CABI, 2018 - BSAVA Manual of Practical Veterinary Welfare (2022)
Notlar
İlgili literatür, ders notları, sunular ve konu ile ilgili video görseller.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvan refahının tanımını, tarihçesini ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Hayvan refahı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatları açıklar. |
ÖÇ03 | Hayvan refahı ile hayvan davranışları arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
ÖÇ04 | Çiftlik hayvanlarının refah standartlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Hayvanların taşınması ve kesimhanelerdeki refah standartlarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Stres faktörlerinin hayvan refahı üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ07 | Hayvan refahının bilimsel değerlendirme yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Veteriner hekimlerin hayvan refahı konusundaki sorumluluklarını tartışır. |
ÖÇ09 | Hayvan refahının sürdürülebilir hayvancılık ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ10 | Hayvan refahı konusunda güncel gelişmeleri takip eder ve yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | 5 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | 4 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 3 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | 2 |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | 5 |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hayvan refahı kavramı, tarihçesi ve veteriner hekimlikteki önemi | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hayvan refahı uygulamalarının temel ilkeleri | Hayvan refahı standartları hakkında makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Ulusal ve uluslararası hayvan refahı mevzuatı | Mevzuat dokümanlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Hayvan refahı ve hayvan davranışları arasındaki ilişki | Hayvan davranışları ve refah arasındaki bağlantılar üzerine kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Yumurta tavukçuluğu ve Etlik piliç üretiminde refah ile ilgili prensipler) | Tavukçuluk refahı ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Sığır yetiştiriciliğinde ve süt danası eti üretiminde refah ile ilgili prensipler) | Büyükbaş hayvan refahı üzerine literatür incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Çiftlik hayvanlarının refahı: Küçükbaş hayvanlar | Küçükbaş hayvan refahı ile ilgili kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Evcil hayvanların refahı | Evcil hayvan refahı ile ilgili literatür incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası |
10 | Hayvan yetiştiriciliği ve refah (Domuz ve Laboratuvar hayvanları yetiştiriciliğinde refah ile ilgili prensipler) | Laboratuvar hayvanları ve domuz refahı ile ilgili ulusal/uluslararası mevzuat ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Hayvanların taşınması ve kesimhanelerde refah | Mevzuat ve bilimsel veriler ışığında analiz yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Hayvan refahı değerlendirme metotları | Bilimsel değerlendirme metotları hakkında okuma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
13 | Stres faktörleri ve hayvan refahı | Hayvanlarda stres faktörleri hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
14 | Hayvan refahı ve sürdürülebilir hayvancılık | Sürdürülebilir hayvancılık üzerine makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Hayvanat bahçelerinde refah uygulamaları | Hayvanat bahçesi yönetmeliklerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl sonu sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |