Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VET208 |
Ad | Yem Hijyeni ve Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. UĞUR SERBESTER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. UĞUR SERBESTER
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. LADİNE ÇELİK (Bahar) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste başarılı bir hayvansal üretim için, pazar durumunun dikkate alması, hayvancılık konusunda eksiksiz teknik bilgi ve yeterli miktar ve kalitede yem üretimi ve bu yemlerin niteliklerini değerlendirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kaba ve yoğun yem kaynaklarının tanıtımı, teknolojik özellikleri, yemi kaynaklarının besin madde içerikleri ve beslemeyi engelleyici madde içeriklerin tanıtımı, yem ve yem maddelerine uygulanan teknolojik işlemlerin tanıtımı, yemlerin saklanması ve Karma Yem Endüstrisi, Ülkemizdeki Durumu ve Sorunlarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Yemler, Yem Hijyeni ve Teknolojisi (Pozitif Yayın Evi, 2013)
Notlar
Karabulut, A. Canbolat, Ö., 2005. Yem Değerlendirme ve Analiz Metodları. Uludağ Üniversitesi Yayınları. Yayın No: 2.05.048.0424. Bursa.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yemin tanıtımı, yemlerin sınıflandırılması, Kaba yemler, yeşil yemler, Doğal ve Yapay Çayır ve Meraları, Yemlerin besin madde bileşenlerini etkileyen faktörleri sıralar |
ÖÇ02 | Tek veya Karışık Olarak Yetiştirilen Yeşil Yemler (Baklagil ve Buğdaygil), Diğer Yeşil Yemleri tanır |
ÖÇ03 | Kök ve yumru yemler, Yaş Meyveler, Ağaç Dal ve Yaprakları, Meyve suyu ve konserve sanayi posaları, Şilempeler hakkında bilgi verir |
ÖÇ04 | Silaj, silajın yararları, kullanımı yaygın olan silajlar, kuru kaba yemler, kuruotlar, saman kılıf, kabuk ve kavuzları tanımlar |
ÖÇ05 | Yoğun Yemler, buğdaygil ve baklagil dane yemleri, yağlı tohumlar, diğer tohum ve kuru meyveleri tanır. |
ÖÇ06 | Endüstriyel yemler, yağ sanayi yan ürünleri, değirmencilik sanayi yan ürünleri, fermentasyon sanayi yan ürünleri, nişasta sanayi yan ürünleri, şeker sanayi yan ürünleri, hayvansal kaynaklı yemlerin içeriğini yazar |
ÖÇ07 | yemlik yağlar, tek hücre proteinleri, protein tabiatında olmayan azotlu bileşikler, mineral, vitamin ve amino asit ek yemleri tanır |
ÖÇ08 | Yem katkı maddeleri ve yemlere uygulanan teknolojik işlemleri yapar. |
ÖÇ09 | Yeşil yemlerin saklanması, kurutma, silolama, Yemlerde bulunan beslemeyi engelleyici maddeler ve karma yem endüstrisini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 1 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | 1 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | 1 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | 2 |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yemin tanıtımı, yemlerin sınıflandırılması, Kaba yemler, yeşil yemler, Doğal ve Yapay Çayır ve Meralar | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tek veya Karışık Olarak Yetiştirilen Yeşil Yemler (Baklagil ve Buğdaygil), Diğer Yeşil Yemler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kök ve yumru yemler, Yaş Meyveler, Ağaç Dal ve Yaprakları, Meyve suyu ve konserve sanayi posaları, Şilempeler | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Silaj, silajın yararları, kullanımı yaygın olan silajlar, kuru kaba yemler, kuruotlar, saman kılıf, kabuk ve kavuzlar | Ders kitabı okuma, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Yoğun Yemler, buğdaygil ve baklagil dane yemleri, yağlı tohumlar, diğer tohum ve kuru meyveler | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Endüstriyel yemler, yağ sanayi yan ürünleri, değirmencilik sanayi yan ürünleri, fermentasyon sanayi yan ürünleri, nişasta sanayi yan ürünleri, şeker sanayi yan ürünleri, | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Hayvansal kaynaklı yemler, yemlik yağlar, tek hücre proteinleri, protein tabiatında olmayan azotlu bileşikler, mineral, vitamin ve amino asit ek yemleri | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | ara sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yem katkı maddeleri, yemlere uygulanan teknolojik işlemler | Ders notu okuma, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
10 | Yeşil yemlerin saklanması, kurutma, silolama | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösteri |
11 | Siloda oluşan kimyasal olaylar, silaj kayıpları, silaj kalitesi, dondurarak saklama, yeşil yemleri saklama yönteminin yem değerine etkisi | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Yemlerde bulunan beslemeyi engelleyici maddeler | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Karma yem endüstrisi-giriş | Video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Karma yem endüstrisi-üretim | Slayt inceleme, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Karma yem endüstrisi-problemler | İnternet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Final sınavı | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Final sınavı | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |