Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VET328 |
Ad | Kanatlı Hayvan Hastalıkları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin bu ders sonunda, kanatlı hayvan patojeni olan önemli virus, bakteri, parazit ve mantar etkenlerini listelemesi, bu infeksiyonların semptomlarını tanımlaması, patogenezini anlatması ve laboratuvar tanısı için gerekli yöntemleri seçmesi ve uygulaması, besin eksikliği nedeniyle oluşabilecek hastalıkları açıklaması, korunma-kontrol için gereken önlemleri alması ve aşılama takvimi hazırlaması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders, kanatlı hayvanlar hastalıklarına neden olan önemli virus, bakteri, parazit ve mantar etkenlerinin epidemiyolojisi, tanı yöntemleri, besin eksikliğine bağlı hastalıkları, korunma ve kontrolü konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim Üyesi Ders Notu Kanatlı Hayvanların Enfeksiyon Hastalıkları: Prof. Dr.K.Tayfun Çarlı Kanatlı Hekimliği: Prof.Dr.Ender Yarsan Kanatlı Sağlık Temel İlkeler Uygulamalar: Vet. Hek. Velican ÇELİK
Notlar
Güncel makaleler Görsel Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kanatlı infeksiyöz hastalıklarına neden olan viral ve paraziter etkenleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Kanatlı infeksiyöz hastalıklarına neden olan bakteriyal ve fungal etkenleri açıklar. |
ÖÇ03 | Örneklemede kaç hayvandan örnek alınması gerektiğini, uygun marazi maddenin nasıl alındığını ve gönderildiğini ifade eder. |
ÖÇ04 | Kanatlı hayvanlarda görülen infeksiyöz hastalıklardan korunma için uygulanacak prosedürleri tanımlar. |
ÖÇ05 | Kanatlı hayvan hastalıklarına karşı uygun aşılama programları hazırlar. |
ÖÇ06 | Kanatlı hayvanlarda görülen infeksiyöz hastalıklara göre uygulanması gereken laboratuvar yöntemlerini seçer. |
ÖÇ07 | Aşılama öncesi-sonrası bağışıklık durumunu belirlemek ve enfeksiyonları teşhis etmek amacıyla yaygın olarak kullanılan serolojik yöntemleri uygular |
ÖÇ08 | İhbarı mecburi kanatlı hayvan hastalıklarına ait mevzuatları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | 4 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 2 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | 4 |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 3 |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiyede kanatlı endüstrisi, kanatlılarda vitamin eksiklikleri, immun sistemi, örnekleme ve örnek alma yöntemleri | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
2 | Tifo, Pullorum ve Paratifo infeksiyonları, E. coli infeksiyonları ve Tavuk kolerası | Tarım Bakanlığı Broşürleri ve Yönetmelikleri inceleme, ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | İnfeksiyöz koriza ve Hindi korizası | Öğretim üyesinin sunumunu inceleme, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Anlatım |
4 | Campylobacter infeksiyonları | Öğretim üyesinin sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap |
5 | Clostridium infeksiyonları | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Mycoplasma infeksiyonları, Kanatlılarda Tüberkülozis | Ders kitabı okuma, öğretim üyesinin sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Staphylococcus ve Streptococcus infeksiyonları | Kaynak okuma, ders kitabı okuma, öğretim üyesinin sunumunu inceleme, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Coccidiosis Aspergillosis | Kaynak okuma, İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Avian influenza infeksiyonları | Kaynak okuma, ders kitabı okuma, öğretim üyesinin sunumunu inceleme, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Newcastle hastalığı | Ders kitabı okuma, öğretim üyesinin sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
12 | İnfeksiyöz bursal hastalık ve İnfeksiyöz bronşitis | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | İnfeksiyöz laringotraheitis ve İnfeksiyöz anemi | Öğretim üyesinin sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Lökozis, Marek Hastalığı, Tavuk çiçeği | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Şişkin Baş Sendromu, Egg Drop Sendrom | Kaynak okuma, ders kitabı okuma, öğretim üyesinin sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |