Genel Bilgi
Kod | SUF405 |
Ad | Balık Populasyon Dinamiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİNAN MAVRUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SİNAN MAVRUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amaci balik populasyonlari ve birim stoku tanimak, stoku dolayli olarak etkileyen çevresel kosullari ögrenmek ve stoktaki biyolojik degisikleri matematiksel modellerle ifade edebilmek amaciyla kendine özgü çevresel kosullarda yasayan balik stoklari hakkinda temel bilgileri elde etmektir.
Dersin İçeriği
Balık Popülasyonları; Dünya ve Akdeniz'deki Balıkçılık Sahaları ve Balık Üretimi, Birim Stok, Denge Durumu, Dalgalanmalar, Stokların İzlenmesi, Stoklarda Artış, Yaş Tayini, Balıklarda Büyüme, Stoklarda Azalış, Ölüm Oranı, Ağ Seçiciliği, Stok Büyüklüğünün Tahmini
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof. Dr. Dursun Avşar, Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği
Notlar
Sparre, P., Venema, C.S. , 1998. Introduction to tropical fish stock assessment. Part I: Manual
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Populasyon ve birim stoku tüm yönleriyle tanımlar. |
ÖÇ02 | Dünyadaki tatlı su ve denizel balıkçılık sahalarıyla Akdeniz sular sisteminin balıkçılık sahalarını tüm yönleriyle tanımlar. |
ÖÇ03 | Bütüncül yöntemler kullanarak balık stoklarının durumunu değerlendirebilir ve karar alabilir. |
ÖÇ04 | Balık stoklarında üreme mevsimini tespit etmek amacıyla gerekli veriyi toplar ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Balık stoklarında ilk eşeysel olgunluk boy/yaşını belirlemek amacıyla gerekli veriyi toplar ve analiz edebilir. |
ÖÇ06 | Balık stoklarında büyüme parametrelerini hesaplayabilir. |
ÖÇ07 | Balık stokalrında ölüm parametrelerini hesaplayabilir. |
ÖÇ08 | Stok büyüklüğünü tahmin edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 3 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balık Popülasyonları ve Dünya Balıkçılık Sahaları | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 1-15. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dünyanın Yıllık Balık Üretimi ve Akdeniz'deki Balıkçılık Sahaları | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 18-42. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Birim Stok, Özellikleri ve Denge Durumu | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 45-55. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Stoklarda Dengeyi Dolaylı Etkileyen Abiyotik Faktörler | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 55-84. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Stoklarda Dengeyi Dolaylı Etkileyen Biyotik Faktörler ve Dalgalanmalar | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 85-97. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Stokların İzlenmesi, Stoklardaki Artış-Üreme | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 99-121. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Stoka Yeni Birey Katılımı | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 122-135. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınav İçin Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Stoklarda Büyüme | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 136-157. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Yaş Tayininde Kullanılan Dolaylı Yöntemler | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 158-175. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
11 | Balıklarda Boyca ve Ağırlıkça Büyüme Sabitleri | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 176-196. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Stoklarda Azalış | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 197-224. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
13 | Toplam Ölüm Oranının Bileşenlerine Ayrılması | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 225-238. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
14 | Ağ Seçiciliği | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 239-257. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
15 | Stok Büyüklüğünün Tahmini | Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 258-282. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 10 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |