Genel Bilgi
Kod | SUF228 |
Ad | Yabancı Yayılımcıtürl. ve Deniz Ekosist Etkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEM ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, yabanci-yayilimci türlerin tanitilmasi, genel özellikleri, vektörleri ile ekosisteme olan etkileri anlatilacaktir
Dersin İçeriği
Okyanus ve denizlerin olusumu, bu olusumun türlerin dagilina olan etkileri, ekzotik türlerin yayilim mekanizmalari, Süveys Kanalinin açilmasi ve Lessepisn göçler, Akdeniz ve Karadiz deki hassas alanlar, ezotik türlerin ekosisteme olan etkileri, ezotik türlerin ortamdan uzaklastirma yöntemleri, Akdeniz ve ülkemizde yasayan ekzotik türler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ekoloji (Çevre Biyolojisi), (Ege Üniversitesi Yayınları, Ahmet Kocataş) Histories of Bioinvasions in the Mediterranean (ISSN 2211-9027 (electronic) Invasıve Specıes What Everyone Needs To Know (Oxford University Press),
Notlar
Fısh Invasıons Of The Medıterranean Sea(Daniel Golani and Brenda Appelbaum-Golani, Pensoft Publishers Geo Milev Str. 13a, Sofi a 1111, Bulgaria e-mail: info@pensoft.net Fısh Invasıons Of The Medıterranean Sea: Change and Renewal
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Egzotik türlerin taşınma mekanizmalarını yorumlayabilir |
ÖÇ02 | Egzotik tür kavramının açıklayabilir |
ÖÇ03 | Egzotic türlerin yerleşme mekanizmalarını bilir |
ÖÇ04 | Akdenize yerleşen egzotik türlerin hakkında yorum yapar |
ÖÇ05 | Egzotik türle ile mücadele yöntemlerinin yöntemlerini bulabilir. |
ÖÇ06 | Yabancı türler konusunda hassa alanların nereler olduğunu değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Okyanus ve denizlerin olusumu, bu olusumun türlerin dagilimina etkisi | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Egzotik türlerin tasinim mekanizmalari. Süveys kanalinin açilmasi ve lessepisyen göçler | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Akdeniz ve Karadenizde bulunan hassas alanlar | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Egzotik türlerin ekosisteme etkileri | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Egzotik türleri ortamdan uzaklastirma yöntemleri | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Akdenizde ve ülkemizde yasayan egzotik türler: Bitkiler ve Tek hücreliler | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Akdenizde ve ülkemizde yasayan egzotik türler: Porifera-Annelida | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkiye Denizlerinde bulunan Crustacea grubuna dahil türler | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Levantin denizinde bulunan yabancı Mollusca türleri | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ege, Marmara ve Karadeniz de bulunan yabancı Mollusca türleri | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Doğu Akdeniz'in kuzey doğu sahillerinde yerleşik yaşayan yabancı Echinodermata türleri | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiyenin kuzeydoğu Akdeniz sahillerinde bulunan yabancı Balık türleri | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiye'nin Marmara denizi ve Karadeniz sahillerinde bulunan yabancı balıklar | Kaynaklardan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ödev sunumları | Ödevlerin sunuma hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |