BAT150 Sebze Yetiştiriciliği

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BAT150
Ad Sebze Yetiştiriciliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. AYGÜL DAYAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Dünyada ve Türkiyede yetiştirilen sebze tür ve çeşitlerini tanımak; bitkisel, agronomik ve ekolojik özelliklerini bilmek; üretim miktarları, yetişme alanları ve yetiştiricilik sorunlarını tartışmak; bitkilerin gen merkezleri, yetiştirme teknikleri, bahçe kurma konularındaki temel kavramları ve konuları öğretmektir.

Dersin İçeriği

Sebze kavramı, diğer kültür bitkilerinden farklılıkları, sebzelerin sınıflandırılması, sebzelerin beslenme ve sağlık açısından önemleri, ülkemizdeki üretim bölgeleri, dünyadaki ve ülke ekonomisindeki yerleri, gen merkezleri, bahçe tesisi, çoğaltma teknikleri, toprak ve ekim-dikim yerleri hazırlığı, budama, gübreleme, sulama, tozlanma ve döllenmeye yardım konuları.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Sebze Yetiştiriciliği kitabı, Prof. Dr. Atilla GÜNAY Cilt 1, İzmir, 2005.

Notlar

Dersin koordinatörü tarafından hazırlanan notlar ve yaptırılacak uygulamalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sebzecilik ile ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Sebzelerin ülkemizdeki üretim potansiyeli hakkında bilgi edinir.
ÖÇ03 Sebzelerin ekonomik önemlerini, besin içeriklerini açıklayabilir.
ÖÇ04 Sebze yetiştiriciliğine etki eden ekolojik faktörleri kavrar.
ÖÇ05 Sebze bahçesi kurabilme, bakım işlemlerini gerçekleştirebilir.
ÖÇ06 Sebzelerin sınıflandırmalarını yapabilir.
ÖÇ07 Sebze yetiştiriciliğinde sorunları anlar.
ÖÇ08 Sebze yetiştiriciliğinde kültürel işlemleri kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel iletişim becerilerini kazanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sebze kavramı ve diğer kültür bitkilerinden farklılıkları. Sebzelerin değişik özelliklerine göre sınıflandırılması Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dünyada ve Türkiyede sebze tarımı ve sebzeciliğin ülke ekonomisindeki yeri, sınıflandırılması Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sebzelerin beslenme ve sağlık açısından önemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sebzelerin gen merkezleri Türkiye sebzecilik bölgeleri ve özellikleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sebze bahçesi için yer seçimine etki eden faktörler Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Sebzecilik işletme şekilleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Sebze bahçesi tesisi Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sebzelerde çoğaltma teknikleri Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Sebze tohumculuğu, tohumlara yapılan ön uygulamalar ve fidecilik Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sebzecilikte ekim nöbeti uygulamaları Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sebze bahçelerinde toprak hazırlığı, ekim-dikim yerlerinin hazırlığı Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
13 Sebze bahçelerinde yapılması gerekli kültürel işlemler 1. Bölüm (budama, sulama, gübreleme, yabancı ot kontrolü, tozlanma ve döllenmeye yardım vb.) Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Sebze bahçelerinde yapılması gerekli kültürel işlemler II (budama, sulama, gübreleme, yabancı ot kontrolü, tozlanma ve döllenmeye yardım vb.) Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 sebzelerin derim kriterleri, taşıması ve muhafazası Ders notları ve kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 11:22