Genel Bilgi
Kod | FK735 |
Ad | Süperiletkenliğe Giriş ve Uygulamaları I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz teknolojisinde kullanılan Yüksek Sıcaklık (HTc) süperiletkenliğinin fiziksel teorilerini öğretmek
Dersin İçeriği
İletkenlik ve iletkenlik mekanizmalarına genel bir bakış, Üstün iletkenlik ve süperiletkenlik arasındaki ilişkinin incelenmesi, Süperiletkenliğin kaynağı, Meissner olayı, 1.tip ve 2. tip süperiletkenler, Süperiletkenlerin elektriksel ve manyetik özellikleri, Akı kuantumlanması ve Vorteks durumu, Kritik Durum Modelleri, süperiletken geçişin termodinamiği, süperiletkenlik teorisi, tünelleme ve Josephson etkisi, DC/AC Josephson olayı
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmuyor
Kaynaklar
Introduction to High Temperature Superconductivity, T.P.Sheahen,
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Süperiletkenlik teorilerini öğrenir |
ÖÇ02 | 1. ve 2. tip süperiletkenleri kavrar |
ÖÇ03 | Süperiletkenliğin fiziksel özelliklerini öğrenir |
ÖÇ04 | Manyetizma ve süperiletkenlik arasındaki ilişkiyi kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletkenlik ve iletkenlik mekanizmalarına genel bir bakış, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Üstün iletkenlik ve süperiletkenlik arasındaki ilişkinin incelenmesi, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Süperiletkenliğin kaynağı, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Meissner olayı, 1.tip ve 2. tip süperiletkenler I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Meissner olayı, 1.tip ve 2. tip süperiletkenler II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Meissner olayı, 1.tip ve 2. tip süperiletkenler III | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Süperiletkenlerin elektriksel ve manyetik özellikleri, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Akı kuantumlanması ve Vorteks durumu I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Akı kuantumlanması ve Vorteks durumu II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kritik Durum Modelleri, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Süperiletken geçişin termodinamiği, süperiletkenlik teorisi I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Süperiletken geçişin termodinamiği, süperiletkenlik teorisi II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tünelleme ve Josephson etkisi, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | DC/AC Josephson olayı | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |