TİB836 Tarihsel Süreç İçerisinde İktidar-Mezhep İlişkisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB836
Ad Tarihsel Süreç İçerisinde İktidar-Mezhep İlişkisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YUSUF GÖKALP


Dersin Amacı / Hedefi

Mezheplerin ortaya çıkması ve şekillenmesinde siyasi iktidarların yeri ve etkisini analiz etmek. Mezhep-iktidar ilişkisinin dini-toplumsal hayatta üzerindeki yansımalarını görebilmek.

Dersin İçeriği

Mezheplerin ortaya çıkış sebepleri; Din-mezhep ilişkisi; Din-siyaset ilişkisi; Kuran’ın siyasi konulardaki yaklaşımı; Kabilecilik zihniyeti ve İslam düşünce tarihi içerisindeki tezahürleri; Arap-Mevali ilişkisi ve İslam tarihindeki yeri; Hilafetin Kureyşliliği meselesi; Tarih boyunca ortaya çıkan mezhep orijinli devletler; İktidarın mezheplerin görüşlerinin şekillenmesindeki etkisi; İktidar-mezhep ilişkisinin sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik alandaki yansımaları.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, Otto yay., Ankara 2012.

Notlar

Nevin A. Mustafa, İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, İz yay. İstanbul 1990.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam düşünce tarihi içerisinde iktidar-mezhep ilişkisini analiz eder
ÖÇ02 Mezheplerin şekillenmesinde iktidarın/siyasetin etkisini bilir
ÖÇ03 İktidar-mezhep ilişkisi kaynaklı sorunları tespit eder
ÖÇ04 Mezheplerin siyasi konulardaki görüşlerini bilir
ÖÇ05 Günümüzde mezhep-iktidar ilişkisinden kaynaklı sorunlara çözüm önerileri sunar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam düşüncesinde mezhep olgusu DİA ilgili maddeleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Toplum-inasan-coğrafya-kültür-din ilişkisi DİA ilgili maddeler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Toplum-insan-coğrafya-kültür-din ilişkisi 2 DİA ilgili maddeleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Din-siyaset ilişkisi DİA ilgili maddeleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İslam düşünce tarihinde hilafet problemi İlgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlk dönem siyasi olayların analizi İlgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Arap kabile kültürü ve yansımaları İlgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık okumaları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Hilamet/imamet konusundaki ilk uygulamalar İlgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Mezheplerin doğuşu ve şekillenmesinde iktidarların etkisi İlgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Siyasi-itikadi nitelikli mezheplerin siyasi görüşleri-1 ilgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Siyasi-itikadi nitelikli mezheplerin siyasi görüşleri-2 ilgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Siyasi-itikadi nitelikli mezheplerin siyasi görüşleri-3 İlgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
14 Mezhep esaslı siyasi görüş ve uygulamaların analizi-1 ilgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Mezhep esaslı siyasi görüş ve uygulamaların analizi-2 İlgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık okumaları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık okumaları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:13