Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB722 | 
| Ad | İslam Hukukunun Genel Esasları | 
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NASİ ASLAN | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                             Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. 
                                             | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
İslam Hukukunun genel ilkelerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği
Mecellenin ilk yüz maddesinde ifadesi bulan İslam Hukukunun genel ilkeleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Mecelle - Ahmet Cevdet Paşa
Notlar
İslam Hukukuna Giriş - Abdülkerim Zeydan
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Mecelle'de yer alan külli kaideleri öğrenir. | 
| ÖÇ02 | İslam hukukunun genel ilkelerini bilir. | 
| ÖÇ03 | İslam hukukunun genel yapısı hakkında bilgi sahibi olur. | 
| ÖÇ04 | Külli kaidelerin uygulanması hakkında bilgi sahibi olur. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 | 
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 3 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | İslam Hukukunun Genel Özellikleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası  | 
                                
| 2 | Mecelle’de Yer Alan Doksan Dokuz İlke | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 3 | Bir işten maksad ne ise hüküm ana göredir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 4 | Bir şeyin bulunduğu hal üzere kalması asıldır. Beraat-ı zimmet asıldır. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 5 | Kelâmda aslolan mana-yı hakikidir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 6 | Mevrid-i nassta içtihada mesağ yoktur | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 7 | İçtihat ile içtihat nakzolunmaz | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 8 | Ara Sınavlar | sınav | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 9 | Meşakkat teysiri celbeder. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 10 | Zarar-ı âmmı def için zarar-ı has ihtiyar olunur. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 11 | Zarar bi-kaderi’l-imkân izale olunur. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 12 | Âdet muhakkemdir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 13 | Alınması memnu olan şeyin vermesi dahi memnudur. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 14 | Ezmanın tagayyuru ile ahkâmın tagayyuru inkâr olunamaz. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 15 | İtibar galib-i şayiadır, nadire değildir. | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma  | 
                                
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||