TİB705 Mukayeseli Hadis Metodolojisi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB705
Ad Mukayeseli Hadis Metodolojisi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Serkan ÇELİKAN
Dersin Öğretim Elemanı Serkan ÇELİKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sahih hadisleri sahih olmayanlardan ayırd etme yetisi kazanmak.

Dersin İçeriği

Sıhhat yönünden haber çeşitleri: Makbûl haberler: Sahih, Hasen. Merdûd haberler: Zayıf, Mevzû. Sahih Hadisler. Hasen Hadisler. Zayıf Hadisler. Mevzu Hadisler.

Dersin Ön Koşulu

Hadis ilminin bazı temel kavramlarına vakıf olmak

Kaynaklar

Talat Koçyiğit, Hadis Usulü.

Notlar

İsmail Lütfi, Çakan Hadis usulü. Subhi Salih, Hadis İlimleri ve Istılahları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sahih olan rivayetleri sahih olmayanlarından ayırır.
ÖÇ02 Hadisleri değerlendirmede farklı metodolojilerden istifade eder.
ÖÇ03 Eğitim öğretim süreçlerinde sahih dinî bilgiyi kullanır.
ÖÇ04 Hadisleri anlama ve yorumlamada güncel verilerden istifade eder.
ÖÇ05 Hadisleri anlamada ve yorumlamada daha kuşatıcı bir bakış açısına sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hadis, usul ve metodoloji kavramları Söz konusu kavramlarla ilgili bilgilerin derlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sahih hadisin tanımı ve şartları Hadis usulü eserleri incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hadislerin sahih sayılmasında iki temel şart ittisal ve güvenilirlik Hadis usulü eserleri incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hadis araştırmalarında isnad ve metin analizlerinin değeri İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Cerh ve ta'dil usulünün hadis analizlerinde kullanımı İncelenecek olan çeşitli rivayetler derlenir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hasen hadis ve çeşitli tanımları İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Hasen hadisin delil olması meselesi İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınavlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Zayıf hadis ve çeşitleri İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Terhib ve terhib konularında zayıf hadisle amel meselesi İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Mütevatir ve ahad haberler İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İsnad sayısı bakımından ahad haber türleri İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ravilere ait kusurların türleri ve dereceleri İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Rical edebiyatında yöntem İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Hadis öğrenim ve öğretim metodlarının değeri İlgili kitap ve makaleler incelenerek bilgi toplanır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarı yıl sonu sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarı yıl sonu sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15