TİB757 İçtihad Teorisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB757
Ad İçtihad Teorisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA
Dersin Öğretim Elemanı (A Grubu) ()


Dersin Amacı / Hedefi

islam dininin çoğu hükmünün nas ekseninde müctehidler tarafından üretilen içtihatlar olduğunu ve bunların da zan ifade ettiğinin öğretilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

içtihadın kavramsal çerçevesi, şartları, içtihada duyulan ihtiyaç ve mezhepler

Dersin Ön Koşulu

ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Hayreddin Karaman, İslam Hukukunda İctihad, Ensar Neşriyat

Notlar

Bilal Esen, Hanefi Usülcülerinde İctihad Teorisi, TDV Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 islam dininin ibadet muamelat ve cezaya ilişkin sınırlı naslar vaz ettiğini ve ictihada ihtiyaç duyulduğunu bilir.
ÖÇ02 mezheplerin ictihad ve yorumlardan teşekkül ettiğini ve mutlak hakikat olmadığını kavrar.
ÖÇ03 mezheplerin rastgele ve tutarsız olmadığını ve bir yönteme ve ekol sistematiğine sahip olduğunu analiz eder.
ÖÇ04 modern dönemde çalışma alanlarının fevkalade arttığını ve bu nedenle ictihadın tecezziinin zorunlu olduğunu kavrar.
ÖÇ05 içtihat ederken naslar kadar, şâriin maksatlarının da dikkate alınması gerektiğini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kavramsal çerçeve: ictihad, istinat, fetva, rey, kıyas DİA'dan ilgili maddelerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İctihadın Gerekliliği Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Hz.Peygamber için içtihadın imkanı Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sahabe devrinde içtihad Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Tâbiîn devrinde içtihad Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Müctehid imamlar devrinde içtihad Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mezheplerin teşekkülü Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 İçtihadın şartları Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 İctihad-Taklid Münakaşaları Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 İçtihad türleri ve içtihadın bölünmesi Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Mezhepler arası telfik Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Klasik eserlerden içtihadla ilgili metin okuma-1 Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Klasik eserlerden içtihadla ilgili metin okuma-2 Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Klasik eserlerden içtihadla ilgili metin okuma-3 Kaynak kitaptan ilgili yerlerin okunması beklenmektedir. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15