Genel Bilgi
Kod | EBS122 |
Ad | Sağlık Terminolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ŞÜKRİYE DENİZ MUTLUAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere sağlık bilimleri ve sağlık hizmetleri alanında kullanılan temel terimleri öğretmek ve anlamalarını sağlamaktır. Sağlık hizmetlerinde çalışacak olanlar için temel bir bilgi ve beceri seti sunar ve sağlık alanında etkili iletişim ve uygulama için önemli bir temel oluşturur.
Dersin İçeriği
Giriş ve Temel Kavramlar Sağlık terminolojisinin önemi Temel sağlık terimlerinin tanımları ve kullanımı Vücut Sistemleri ve Terimler Sindirim, solunum, dolaşım, üriner, sinir, endokrin ve üreme sistemlerinin terimleri Hastalıklar ve Sağlık Durumları Enfeksiyon hastalıkları, kronik hastalıklar, genetik hastalıklar ve sağlık durumlarına ilişkin terminoloji Tıbbi Muayene ve Tanı Yöntemleri Tıbbi muayene terimleri, görüntüleme yöntemleri, laboratuvar testleri ve tanısal prosedürler Sağlık Hizmetleri ve Meslekler Sağlık hizmetlerinde kullanılan temel terimler, sağlık meslekleri ve uzmanlık alanları Sağlık Hukuku ve Etik Tıbbi etik ilkeleri, hasta hakları ve sağlık hukuku terimleri Güncel Sağlık Konuları Pandemiler, çevre sağlığı, toplum sağlığı ve önleyici sağlık terminolojisi Kapsamlı İnceleme ve Değerlendirme
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yıldırım M. Resimli İnsan anatomisi.İstanbul, 2002 Özden M. Anatomi ve Fizyoloji,Ankara, 2012
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan anatomisine ilişkin tıbbi terimleri ayırt eder. |
ÖÇ02 | Tıbbi Terimlerin Kökenini Anlama |
ÖÇ03 | Tıbbi Belgeleri Okuma ve Anlama |
ÖÇ04 | Vücut sistemleri ve hastalıklara ilişkin tıbbi terimler bilir. |
ÖÇ05 | Anatomik ve Fizyolojik Kavramları Tanımlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlık terminolojisinin tanımı ve önemi Temel sağlık terimlerinin öğrenilmesi ve uygulanması Anatomik terimler: vücut bölümleri, hareketler ve pozisyonlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tıbbi terimlerin kökeni ve yapısı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ön Ekler-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | cccccccc | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Ön Ekler-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Son Ekler-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Son Ekler-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, araştırma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnsan anatomisine ilişkin terimler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hareket Sistemine İlişkin TıbbiTerimler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sinir Sistemine İlişkin TıbbiTerimler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Solunum Sistemine İlişkin TıbbiTerimler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sindirim Sistemine İlişkin TıbbiTerimler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kan ve Dolaşım Sistemine İlişkin TıbbiTerimler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Üro-Genital Ve Endokrin Sisteme İlişkin TıbbiTerimler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,12 | ||
AKTS | 2 AKTS |