EBS122 Sağlık Terminolojisi

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBS122
Ad Sağlık Terminolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ŞÜKRİYE DENİZ MUTLUAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere sağlık bilimleri ve sağlık hizmetleri alanında kullanılan temel terimleri öğretmek ve anlamalarını sağlamaktır. Sağlık hizmetlerinde çalışacak olanlar için temel bir bilgi ve beceri seti sunar ve sağlık alanında etkili iletişim ve uygulama için önemli bir temel oluşturur.

Dersin İçeriği

Giriş ve Temel Kavramlar Sağlık terminolojisinin önemi Temel sağlık terimlerinin tanımları ve kullanımı Vücut Sistemleri ve Terimler Sindirim, solunum, dolaşım, üriner, sinir, endokrin ve üreme sistemlerinin terimleri Hastalıklar ve Sağlık Durumları Enfeksiyon hastalıkları, kronik hastalıklar, genetik hastalıklar ve sağlık durumlarına ilişkin terminoloji Tıbbi Muayene ve Tanı Yöntemleri Tıbbi muayene terimleri, görüntüleme yöntemleri, laboratuvar testleri ve tanısal prosedürler Sağlık Hizmetleri ve Meslekler Sağlık hizmetlerinde kullanılan temel terimler, sağlık meslekleri ve uzmanlık alanları Sağlık Hukuku ve Etik Tıbbi etik ilkeleri, hasta hakları ve sağlık hukuku terimleri Güncel Sağlık Konuları Pandemiler, çevre sağlığı, toplum sağlığı ve önleyici sağlık terminolojisi Kapsamlı İnceleme ve Değerlendirme

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yıldırım M. Resimli İnsan anatomisi.İstanbul, 2002 Özden M. Anatomi ve Fizyoloji,Ankara, 2012

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İnsan anatomisine ilişkin tıbbi terimleri ayırt eder.
ÖÇ02 Tıbbi Terimlerin Kökenini Anlama
ÖÇ03 Tıbbi Belgeleri Okuma ve Anlama
ÖÇ04 Vücut sistemleri ve hastalıklara ilişkin tıbbi terimler bilir.
ÖÇ05 Anatomik ve Fizyolojik Kavramları Tanımlama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 1
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 1
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlık terminolojisinin tanımı ve önemi Temel sağlık terimlerinin öğrenilmesi ve uygulanması Anatomik terimler: vücut bölümleri, hareketler ve pozisyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tıbbi terimlerin kökeni ve yapısı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Ön Ekler-1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 cccccccc Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Ön Ekler-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Son Ekler-1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Son Ekler-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Okuma, araştırma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnsan anatomisine ilişkin terimler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Hareket Sistemine İlişkin TıbbiTerimler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Sinir Sistemine İlişkin TıbbiTerimler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Solunum Sistemine İlişkin TıbbiTerimler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Sindirim Sistemine İlişkin TıbbiTerimler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kan ve Dolaşım Sistemine İlişkin TıbbiTerimler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Üro-Genital Ve Endokrin Sisteme İlişkin TıbbiTerimler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 53
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,12
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 12:46