Genel Bilgi
Kod | SRT139 |
Ad | Seramik Temel Sanat Eğitimi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ayşe YEREBAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ayşe YEREBAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, seramik sanatlarındaki temel becerileri aşılamakla kalmayıp aynı zamanda yaratıcılığı ve yeniliği teşvik etmektir. Dersin sonunda, öğrenciler el yapımı tekniklerde yetenekli olacak ve bu becerileri benzersiz ve alışılmadık bir çaydanlık yaratmak için yenilikçi bir şekilde uygulayacaklardır. Bu final projesi, her öğrencinin sanatsal ifadesini, teknik becerilerini ve hayal gücüyle tasarım düşüncelerini yansıtacak ve geleneksel seramik sanatlarının sınırlarını zorlayacaktır.
Dersin İçeriği
Bu kurs, yaratıcılığı ve yeniliği vurgulayarak seramik sanatlarına dair temel bir anlayış kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, doku ve yüzey tasarımına özel bir ilgi göstererek çimdikleme, sucuk ve plaka yapımı dahil elle şekillendirme tekniklerini keşfedeceklerdir. Temel bilgileri öğrenirken, öğrencilerin alışıla gelmiş kalıpların dışına çıkmaları teşvik edilecek, özellikle hayal güçlerini, benzersiz ve alışılmadık bir çaydanlık yaratırken kullanmaları istenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kitaplar: Britt, J. (2014). The Complete Guide to Mid-Range Glazes: Glazing and Firing at Cones 4-7. Asheville, NC: Lark Crafts. Weiss, M. (2018). Handbuilt, A Potter's Guide: Master timeless techniques, explore new forms, dig and process your own clay. Beverly, MA: Quarry Books. Durkal, İ. (2016). Seramik: Malzeme, Teknik, Form ve Yüzey. İstanbul, TR: Literatür Yayıncılık. Gürbilek, N. (2012). Çömlekçilik: Gelenekten Geleceğe. İstanbul, TR: Yapı Kredi Yayınları. Linkler: Ceramic Arts Network. (n.d.). Retrieved from https://ceramicartsnetwork.org/ The Potter's Cast. (n.d.). Retrieved from http://thepotterscast.com/ Seramik Turkey. (n.d.). Retrieved from http://seramikturkey.com/ Keramik. (n.d.). Retrieved from https://keramik.com.tr/ YouTube Kanalları: Ceramic Arts Network. (n.d.). Retrieved from https://www.youtube.com/user/CeramicArtsDaily Lin, H. (n.d.). Hsin-Chuen Lin’s Ceramic Art Tutorials. Retrieved from https://www.youtube.com/user/hsinchuen Seramik Atölyesi. (n.d.). Retrieved from https://www.youtube.com/channel/UC8NYoK5YIe5tzw5GhC1-3hQ Sanat Karavanı. (n.d.). Retrieved from https://www.youtube.com/channel/UCU9pX0tC9BOynf5w0nNC-DA
Notlar
Abdullah Demir, Temel Plastik Sanatlar Eğitimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 1993
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzemeyi işleyebilme becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Tasarım elemanlarını deneysel olarak araştırır. |
ÖÇ03 | Doğadan etüt yaparak sanatsal bir ürüne dönüştürür. |
ÖÇ04 | Endüstriyel ve Sanatsal ürün tasarımını analitik olarak değerlendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güz yarıyılında okutulacak dersler ve haftalık ders planı hakkında bilgi verilmesi | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | •Ders genel bakış. • Seramik atölyesi tanıtımı: araçlar, güvenlik ve prosedürler. • Temel seramik terimleri ve tanımları. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | • Çeşitli kültürler ve seramik sanatları • Çömlekçiliğin evrimi • Pratik: Küçük bir kil tableti oluşturma | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | • Farklı kil türleri • Kilin yoğrulması ve hazırlanması teknikleri • Pratik: Kişisel kil partilerinin hazırlanması | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
5 | • Tekstür ve yüzey tasarımı teknikleri • Pratik: Yüzey tasarımı uygulamaları | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
6 | •Çimdikleme yöntemi •Pratik: Bu tekniği kullanarak basit formlar oluşturma. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
7 | •Sucuk yöntemi •Pratik: Bu tekniği kullanarak basit formlar oluşturmak | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav • Seramik sanat tarihi, terimler ve teknikler üzerine yazılı sınav • Pratik sınav: Öğrenilen becerileri gösteren bir parça oluşturma | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
9 | • Plaka Yöntemi • Pratik: Levha yapılmış bir proje oluşturmak | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Yüzey Dekorasyonu. Sgraffito, astar teknikleri. Pratik: Seramik bir parçayı dekore etmek. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Kapak ve Kulp Yapım Teknikleri. Pratik: Bir kap ve kulp yapma | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Çaydanlık Formları. Çeşitli çaydanlık formları ve tasarımları. Pratik: Basit bir çaydanlık formu oluşturmak. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Astar ile Dekor. Bir çaydanlık üzerinde astar dekorasyonu uygulamak. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Pişirme Süreçleri | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Sırlama | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarı Yıl Sonu Sınavları Final Proje Tamamlama. Grup eleştirisi ve tartışma | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları Final projelerinin sunumu. | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |