Genel Bilgi
Kod | SRS225 |
Ad | Sanat Felsefesi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ayşe YEREBAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ayşe YEREBAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; öğrencilere sanatın, felsefenin, estetiğin ve sanat felsefesinin temel kavram ve sorunlarını tanıtmak ve onların estetik anlayışlarını zenginleştirmek, genişletmek ve derinleştirmektir.
Dersin İçeriği
Sanat ve estetik kavramlarının, sanatçı, sanat eseri, tüketici ve doğa, toplum gibi unsurlarla ilişkisi, sanatın kaynağına ilişkin kuramlar, sanat kuramları (yansıtmacı, anlatımcı, biçimci, işlevsellik), sanat kuramlarında söz sahibi olan düşünürlerin görüşleri, sanatın değeri üzerinde durulur; sanat ve sanat eserleri ile ilgili karşılaştırmalı tartışmalar yapılarak, estetik beğeni düzeyi yüksek bireyler yetiştirilmesi sağlanır; çağdaş sanat felsefesi konularına da değinilerek manifesto kavramı üzerinde durulur; görsel sanat uygulamalarında, etik kurallara uyulmasına vurgu yapılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof. Dr. Sıtkı M. Erinç'in Sanat Felsefesi ve Sanat Teorisi Ders Notları
Notlar
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ, Prof.Dr. Demet TAŞDELEN, Prof.Dr. Aslı YAZICI, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2018 Sanat Felsefesi Çağdaş Bir Giriş, Noël Carroll (Çev. Güliz Korkmaz Tirkeş) Ütopya Yayınevi, 3. Baskı 2024 Kısaca Sanat Felsefesi, R. G. Collingwood (Çev. Talip Kabadayı), Bilgesu Yayıncılık, 2. Baskı, 2019
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat felsefesi ve estetik arasındaki ayrım ve farkları görür |
ÖÇ02 | Sanat felsefesinin temel problemlerini ve onlara önerilen belli başlı çözümleri açıklar |
ÖÇ03 | Sanat felsefesinin problemleri hakkında yorum yapar |
ÖÇ04 | Sanat problemleri hakkındaki felsefi düşünceler arasında bağlantıları ve ayrımları kavrar |
ÖÇ05 | Sanata felsefeyle bakmanın sağladığı olanakları görür |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat Nedir? | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ontolojik Estetik İncelemenin Basamakları, Haz, Hoşlanma, Zevk almak, Sanatsever, Sanat Alıcısı, Süje. Kişi-Kişilik; İnsan, Birey, Kişi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kültür Nedir? | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sanat Eserlerinin Değerlendirilmesi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Güzel Nedir? | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Platon'un Estetik Görüşü. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Aristoteles'e Göre Sanat Nedir? | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Rönesans Nedir? | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kant'ın Estetik Kuramı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Schiller'in Estetik Kuramı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hegel'in Estetik Öğretisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sanatta Güzel | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sembolik Sanat | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Klasik Sanat, Romantik Sanat | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,24 | ||
AKTS | 3 AKTS |