Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
SERAMİK PR. | |
Kod | SRT321 |
Ad | Sağlık Gereçleri ve Sofra Eşyası Tasarımı 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Leman KALAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Leman KALAY
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, seramik üretiminde endüstriyel şekillendirme yöntemlerinden biri olan alçı kalıplama tekniğini öğrencilere öğretmektir. Öğrencilerin, detaylı ölçümler yaparak çok parçalı kalıplar oluşturması, seramik döküm süreçlerini anlaması ve endüstriyel üretim süreçlerine hakim olması hedeflenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin bu teknikleri kullanarak yaratıcı ve özgün tasarımlar geliştirmeleri teşvik edilmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, alçı modelleme teknikleri kullanılarak temel geometrik formlar oluşturulacak, çok parçalı kalıp yapımı ve seramik döküm teknikleri uygulamalı olarak işlenecektir. Bunun yanı sıra, dökülen formların yüzey düzenleme ve dekorlama süreçleri ele alınacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, endüstriyel seramik üretiminde kullanılan yöntemleri öğrenerek sanatsal ve işlevsel tasarımlar oluşturabilecek yetkinliğe ulaşacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Endüstriyel Seramikte Alçı ve Çamur Şekillendirme Yöntemleri- Müçteba KUNDUL
Notlar
Konu ile ilgili bildiri kitapları, tezler, dergiler, araştırma raporları, internet veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antropometrik verilerin tasarımda kullanımını öğrenir |
ÖÇ02 | Bağımsız tasarım projeleri yapabilecek düzeyde tasarım-endüstri ilişkilerini irdeler |
ÖÇ03 | Endüstriyel seramik ürün tasarım projeleri hazırlar |
ÖÇ04 | Endüstriyel seramik ürün tasarım projelerinin sunumunu yapar |
ÖÇ05 | Projeyi detaylandırır, detay çözümlerini düşünür, uygular |
ÖÇ06 | Endüstriyel seramik üretiminde malzeme -ürün ilişkisini analiz eder |
ÖÇ07 | Belirlenen projeyi uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincindedir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde sorumluluk alarak çalışır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El-göz koordinasyonu kurar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu düşünerek becerisi gelişir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile kendini sürekli olarak yeniler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar Dersin içeriği ve amaçları Endüstriyel üretimde kullanılan seramik malzemeler Alçı modelleme ve kalıp yapımının önemi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Alçı Modelleme İçin Temel İlkeler ve Malzemeler Alçı malzemelerinin tanıtımı Küp modelin tasarımı ve teknik çizim hazırlığı Alçının karışım oranları ve işlenme süresi | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Küp Modelin Yapımı Küp modelin ölçülendirilmesi ve gönyeleme prensipleri Temiz ve pürüzsüz yüzey elde etme yöntemleri Küp modelin tamamlanması | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çok Parçalı Kalıp Yapımı 1 Kalıp alma sürecine giriş Kalıp ayrım çizgilerinin belirlenmesi İlk bölümün dökümü | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Çok Parçalı Kalıp Yapımı 2 Kalıbın diğer parçalarının dökümü Kalıp birleşme noktalarının temizlenmesi Kalıbın kurutulması ve dayanıklılığının artırılması | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Döküm Teknikleri Alçı kalıba sıvı çamur dökümü Döküm süresi ve iç çeper kalınlığının kontrolü Kalıptan çıkarma ve ilk temizlik işlemleri | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dökülen Formların Düzenlenmesi ve Rötuş Çapak alma ve yüzey temizliği Bağlantı noktalarının düzeltilmesi İlk kurutma süreci | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Teorik ve uygulamalı değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Dekorlama Tekniklerine Giriş Dekor türleri ve uygulama yöntemleri Fırça, şablon, sgraffito ve baskı teknikleri Seçilen yönteme göre deneme çalışmaları | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Sırlama Öncesi Dekor Uygulamaları Sırlama öncesinde yüzeye uygulanabilecek dekor yöntemleri Underglaze boyalarla dekor çalışmaları Döküm ürünler üzerinde dekor uygulamaları | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Sır Altı ve Sır Üstü Dekor Teknikleri Sır altı ve sır üstü dekor farkları Seçilen yönteme göre öğrenci uygulamaları | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Ürünlerin Son Şekillendirilmesi ve İlk Pişirim Dekorlanan ürünlerin ilk pişirime hazırlanması Pişirim sıcaklıkları ve süreç yönetimi Pişirim sonrası değerlendirme | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Sırlama ve Son Pişirim Seçilen sırların uygulanması Sır uyumu ve olası hataların önlenmesi Son pişirim sürecinin yönetimi | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Bitmiş Ürünlerin Değerlendirilmesi Ürünlerin teknik ve estetik değerlendirmesi Öğrenci sunumları ve geri bildirim | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Alternatif Form Çalışmaları Küp modeli dışındaki farklı geometrik formların modellenmesi Çift parçalı kalıp çalışmaları | Verilen kaynaklardan hazırlanarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Final Projesi Hazırlığı Final çalışmasının belirlenmesi Bireysel proje üretimi ve değerlendirme | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Teorik ve uygulamalı değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 60 | 24 |
1. Proje / Tasarım | 40 | 16 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |