Genel Bilgi
Birim | GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ |
SERAMİK PR. | |
Kod | SRT302 |
Ad | Seramik Dekorasyon Teknikleri 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Leman KALAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Leman KALAY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilerin seramik yüzey tasarımı ve dekoratif uygulamalar konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, lazer baskı ve fotokopi baskı tekniklerini öğrenerek, bu teknikleri çağdaş seramik sanatında kavramsal bir anlatım aracı olarak nasıl kullanabileceklerini keşfedeceklerdir. Dersin temel amacı, öğrencilerin malzeme, yüzey ve form arasındaki ilişkiyi anlamalarını sağlayarak, seramik dekor teknikleri ile kişisel sanatsal anlatımlar geliştirmelerine rehberlik etmektir. Öğrenciler, seramik yüzeylerde alternatif baskı tekniklerini deneyerek, sanatsal ifade gücünü artırmaya yönelik yeni yöntemler keşfedeceklerdir. Ayrıca, bu ders kapsamında öğrenciler araştırma yaparak, kavramsal sanat ve seramik dekor ilişkisini analiz edecek, kendi sanatsal vizyonlarını güçlendirecek ve profesyonel sunum tekniklerini öğreneceklerdir. Dersin sonunda, öğrenciler tamamladıkları projeleri portfolyo halinde sunarak, seramik dekor tasarımında teknik bilgi ve sanatsal düşünme becerilerini birleştiren özgün eserler üretmiş olacaklardır.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğrencilerin seramik yüzeylerde dekoratif teknikleri uygulayarak malzeme ile anlatım gücünü artırmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Özellikle lazer baskı ve fotokopi baskı teknikleri üzerine odaklanan ders kapsamında, öğrenciler kavramsal sanat anlayışını seramik dekor teknikleriyle bütünleştirerek iki ayrı proje geliştireceklerdir. Dönemin ilk yarısında, öğrenciler lazer baskıyı çamur nemliyken ham bünye üzerine uygulayarak çağdaş bir seramik projesi geliştireceklerdir. Bu süreçte kavramsal sanat, yüzey tasarımı ve seramik dekor uygulamalarına yönelik araştırmalar yapılacaktır. Dönemin ikinci yarısında ise öğrenciler fotokopi baskı tekniğini öğrenerek, belirledikleri bir kavram doğrultusunda özgün bir form oluşturacak ve yüzey tasarımı ile baskıyı bütünleştireceklerdir. Bu tekniklerin seramik sanatında nasıl kullanıldığı ve çağdaş yorumları ders boyunca incelenecek, öğrenciler kendi projelerini sanatsal ve teknik bir bakış açısıyla geliştireceklerdir. Öğrenciler, ders boyunca malzeme ve yüzey arasındaki ilişkiyi deneyimleyerek, deneysel yüzey uygulamaları, seramik dekor yöntemleri, sanatçı metni yazımı ve sunum teknikleri üzerinde çalışacaklardır. Dönem sonunda öğrenciler, tamamladıkları projeleri bir portfolyo halinde sunarak, sanat ve tasarım alanında profesyonel sunum becerileri kazanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
SEVİM, Sıdıka Sibel (2007) “Seramik Dekor ve Uygulama Teknikleri” Yorum Sanat Yayınları, İstanbul.
Notlar
Prof. Dr. ARCASOY Ateş, Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Yayını No: 457, G.S.F. Yayın No:2, İstanbul, 1983
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Estetik ve teknik öğeleri tasarıma uygulama becerisi kazandırılır. |
ÖÇ02 | Temel seramik teknik dekor yöntemlerini ayırt eder ve uygular |
ÖÇ03 | Tasarladığı desenleri tanımlanan tekniklerle seramik yüzeylere aktarır. |
ÖÇ04 | Uygun sırlama ve pişirim teknikleriyle çalışmasını tamamlar. |
ÖÇ05 | Seramik boya ve malzemelerini sır altı tekniğine uygun şekillerde kullanır. |
ÖÇ06 | Araştırma yaparak belirlenen esin kaynağı doğrultusunda renk, biçim ilişkilerini temel tasarım ilkeleri doğrultusunda kullanarak kompozisyonlar tasarlar, yapılan eleştirilerle farklı öneriler geliştirir. |
ÖÇ07 | Sır altı dekor tekniklerini anlatır. |
ÖÇ08 | Sır altı ve sır üstü dekor tekniklerini uygular. |
ÖÇ09 | Lazer Baskı ve Fotokopi baskı tekniklerini seramik yüzeylere başarılı bir şekilde uygular. |
ÖÇ10 | Nemli bünye ve sır üstü bünye üzerine uygulanan baskı tekniklerinin ayrımını yapar. |
ÖÇ11 | Seramik yüzeylere uygulanan baskı teknikleri hakkında genel bir bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincindedir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde sorumluluk alarak çalışır | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El-göz koordinasyonu kurar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu düşünerek becerisi gelişir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile kendini sürekli olarak yeniler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Ders İçeriği Seramik dekor tekniklerine genel bakış. Lazer baskı ve fotokopi baskı tekniklerinin sanatta kullanımı. Vize ve final süreci hakkında bilgilendirme. Öğrencilerin ilk proje için kavramsal temalarını belirlemeye başlaması. | Konuyla ilgili araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Lazer Baskının Seramikte Kullanımı ve Kavramsal Çerçeve Lazer baskı tekniğinin sanat ve tasarımda kullanımı. Çağdaş sanat bağlamında baskı ve seramik ilişkisi. Öğrenciler, belirledikleri kavram doğrultusunda ilk proje için eskizler yapar. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Ham Bünyeye Lazer Baskı Teknikleri Lazer baskının malzeme ve yüzeyle etkileşimi. Deneysel uygulamalar: Nemli çamura baskı aktarma süreci. Öğrencilerin bireysel proje eskizleri üzerinden rehberlik. | Kişisel yorum çalışmaları; Yüzey Değerlendirmesi Kaynakçalardaki görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Lazer Baskı İçin Form ve Yüzey Araştırmaları Form ve yüzey ilişkisinin dekor üzerindeki etkisi. Dokusal yüzeyler mi, düz yüzeyler mi? Lazer baskıya en uygun formların seçilmesi. Öğrencilerin form üretimine başlaması. | Kişisel yorum çalışmaları; Yüzey Değerlendirmesi Kaynakçalardaki görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Lazer Baskının Pratik Uygulamaları ve Pişirim Öncesi Aşamalar Baskı uygulamalarında dikkat edilmesi gereken teknik detaylar. İlk deneme pişirimleri ve sonuç analizi. Proje üzerinde düzeltmeler ve yüzey değerlendirmeleri. | Kişisel yorum çalışmaları; Yüzey Değerlendirmesi. Kaynakçalardaki görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | İlk Proje: Son Aşamalar ve Pişirim Süreci Son rötuşlar ve lazer baskının nihai aşaması. Pişirim öncesi son kontroller. Kavramsal sanat çerçevesinde her öğrencinin projelerini değerlendirmesi. | Araştırmaların kaynaklar doğrultusunda sonlandırılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | İlk Proje Sunum Hazırlıkları Sanatçı metni yazma ve proje fotoğraflama. Portfolyo oluşturma çalışmaları. Projelerin jüri sunumu için hazır hale getirilmesi. | Araştırmaların kaynaklar doğrultusunda sonlandırılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Lazer Baskı Projesi Sunumu ve Değerlendirme Öğrenciler ilk projelerini sunar. Değerlendirme kriterleri: Kavramsal anlatım, teknik doğruluk, form ve yüzey ilişkisi. Fotokopi baskı için ikinci proje üzerine tartışma başlatılır. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Fotokopi Baskı ve Kavramsal Çerçeve Belirleme Fotokopi baskının sanat ve tasarımda yeri. Öğrenciler ikinci projeleri için kavramsal araştırma yapar ve eskizler oluşturur. Form ve baskı ilişkisi üzerine tartışmalar. | Örnek görsellerin incelenmesi. Çizim araç ve gereçlerinin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Fotokopi Baskıya Uygun Form Tasarımı Öğrencilerin projelerinde kullanacakları seramik formu seçmeleri. Formun baskıyla ilişkisini değerlendirme. Çamur yüzeyinin baskı için nasıl hazırlanması gerektiği üzerine teknik bilgiler. | Örnek görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Fotokopi Baskı Uygulamalarına Giriş Fotokopi baskı tekniğinin seramik yüzeylere aktarımı. Öğrencilerin bireysel denemeleri. Kavramsal yaklaşıma uygun deneysel yüzeyler. | Örnek görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Fotokopi Baskının Uygulama Süreci Baskı sonrası dokular ve yüzey etkileşimleri. Pişirim öncesi ilk testler ve düzeltmeler. Grup içi geri bildirim çalışması. | Örnek görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Pişirim Öncesi Son Düzenlemeler ve Deneme Pişirimleri Baskının fırında nasıl değişeceği üzerine analizler. Öğrenciler çalışmalarında son revizeleri yapar. Proje belgelenmesi ve sanatçı metinleri oluşturma süreci. | Örnek görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Fotokopi Baskı Sonrası Rötuşlar ve Son Pişirim Hazırlıkları Sır uygulaması veya yüzey koruma yöntemleri. Proje sunumu için estetik detayların tamamlanması. | Örnek görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Son Dokunuşlar ve Sergi İçin Hazırlık Final projesinin sergilenecek hale getirilmesi. Portfolyo hazırlıkları ve belgelenmesi. Fotoğraflama ve sunum teknikleri. | Örnek görsellerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Proje Sunumları İçin Son Hazırlıklar Öğrenciler çalışmalarını profesyonel sunum formatına getirir. Sanatçı metinleri tamamlanır ve fotoğraflar düzenlenir. | Final Sunumları için gerekli malzemelerin hazırlanması. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Fotokopi Baskı Projesi Sunumu ve Değerlendirme Öğrenciler final projelerini jüriye sunar. Değerlendirme kriterleri: Kavramsal bütünlük, form geliştirme, seramik yüzey ilişkisi ve teknik doğruluk. Genel ders değerlendirmesi ve öğrenci geri bildirimleri. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 80 | 32 |
1. Proje / Tasarım | 20 | 8 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |